Vammaistyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-34-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 31.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Opintojakso
- 7S-34
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana
Opiskelija
- Osaa analysoida omia ja muiden ihmisten vammaisuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä, osaa auttaa niiden kohtaamisessa ja jäsentämisessä ja osaa edesauttaa elämänmyönteisten asenteiden kehittymistä
- tunnistaa sosionomi (AMK) ammatillisen roolin vammaisten kanssa tehtävässä työssä ja osaa toimia erilaisten palveluiden moniammatillisissa tiimeissä
2. Vammaistutkimus ja alan teoreettinen perusta
Opiskelija
- syventää osaamistaan liittyen vammaisuuteen, kansainvälisiin normeihin ja julkilausumiin ja niiden soveltamiseen
- tuntee alan historiallisia lähtökohtia, käsiteperustaa ja yhteiskuntatieteellistä vammaistutkimusta
- osaa jäsentää vammaisten ihmisten yhteiskunnallista asemaa ja toimia yhdenvertaisten mahdollisuuksien edistämiseksi eri tasoilla
3. Asiakastyön menetelmät ja palvelujärjestelmät
Opiskelija
- osaa menetelmiä joilla edistetään eri ikäisten vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeutta, osallisuutta ja yhdenvertaisten oikeuksien toteutumista, asiakkaan tietoisuutta omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan
- osaa antaa yksilöllistä tukea ja huolehtia siitä että asiakas saa lainmukaiset palvelut
- osaa edistää yksilön omaehtoista elämää, myönteistä vammaidentiteettiä ja itsetunnon kehittymistä eri ikätasoilla
- osaa antaa tukea sopeutumisessa äkilliseen vammautumiseen
- osaa ohjausmenetelmiä toimintakykyä edistävässä ja tukevassa toiminnassa sekä tuetussa päätöksenteossa
- osaa edistää inklusiivista toimintaa kulttuuritoiminnassa, liikunnassa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä
- osaa edistää sosiaalisia suhteita lähiyhteisöön kuten perheeseen, sukulaisiin ja tuttaviin
- tuntee vertaistoimintaa ja vammaisjärjestötoimintaa
4. Erityiskysymykset
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa erityiskysymyksistä kuten eri vammaryhmien tuen tarve asumisessa, työssä, päivätoiminnassa tai varhaiskasvatuksessa.
- osaa tarvittaessa soveltaa lain mukaisesti rajoitustoimenpiteitä ja osaa toimii siinä ammatillisesti ja asiakasta kunnioittavalla tavalla
Sisältö (Opintojakso)
- Vammaisuustutkimus, historia, käsiteperusta, kansainväliset normit
- Sosionomi (AMK) ammatillinen rooli vammaistyössä
- Osallisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet
- Yksilöllinen tuki, lainmukaiset palvelut, omaehtoinen elämä eri vammaryhmissä
- Itsetunto, identiteetti
- Toimintakykyä edistävä ja tukeva toiminta, tuettu päätöksenteko
- Inklusiivisuus ja palveluiden saavutettavuus
- Sosiaaliset suhteet ja lähiyhteisö
- Vertaistoiminta ja vammaisjärjestötoiminta
- Ajankohtaisia ja erityiskysymyksiä
Aika ja paikka
9.1. Aloitus klo 13-16 (ennakkotehtävä aamupäivällä)
16.1. 9-16 Vammaisuus ja seksuaalisuus ap / iltapäivällä tehtävä ja keskustelu / Ulla-Maija
23.1. 9-16 Vammaisidentiteetti ja sen tukeminen
30.1. 9-12 Itsenäinen opiskelu, opintokäynnit, moduulin tehtävät, klo 13-16 Teoria ja palvelujärjestelmätehtävä/ Hanna
6.2. 9-11 Palvelujärjestelmätehtävä/ Itsenäinen, klo12:00-16 Oma Polku meille (osa 1)/ Hanna
13.2. 9-11 Palvelujärjestelmätehtävä; ohjaus/esittely ryhmässä. Klo 12-15 Oma Polku meille (Osa 2)/ Hanna
20.2. 9-16 Inkluusio, sosiaalinen kuntoutus ja sosionomi / Ulla-Maija
27.2. HIIHTOLOMAVIIKKO
6.3. 9-16 seminaari / Ulla-Maija ja Hanna
13.3. 9-12 Itsenäistä työtä: Portfoliotyöskentelyn viimeistely
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Portfolio, palautus 15.3. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio työskentely.
- Noudatetaan Tamkin kirjallisen työn ohjeita ja raporttipohjaa.
- Kirjallisuus alkperäislähteitä; esimerkiksi lakiteksti katsotaan itse laista eikä oppikirjasta.
Aktiivinen osallistuminen ja työskentely
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
1. Palvelutarve ja palvelut
Kontaktiopetus (1 op) & itsenäinen työskentely (1 op)
2. Kohtaaminen ja sen käsitteellistäminen
Kontaktiopetus (1 op) & itsenäinen työskentely ( 1 op)
3. Teoreettinen, käsitteellinen osaaminen ja vammaistutkimus (disability studies)
kontaktiopetus (1 op) & itsenäinen työskentely (1 op)
4. Erityiskysymyksen tarkastelu ( 2 op); opiskelijan itsenäinen työ jossa joko jokin käytännön työn tai tilanteen kehittämisnäkökulma tai jonkin teoreettisen, käsitteellisen näkökulman tarkastelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op kontaktiopetusta; 5 op itsenäistä työtä.
Monimuototeutus: 1 op kontaktiopetusta
Sisällön jaksotus
kontaktiopetus keskiviikkoisin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Monimuoto opiskelijoilla
16.1. läsnäolo kontaktiopetuksessa (8 tuntia)
6.2. läsnäolo kontaktiopetuksessa (8 tuntia)
6.3. läsnäolo seminaarissa (8 tuntia)
Yhteenlaskettuna 1 op kontaktiopetusta ja 7 op itsenäistä työskentelyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oma Polku yhteistyö
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tabulasivut, josta löytyy tarkemmat ohjeistukset.
Aloittaa voi vielä toisellä lähikerralla 16.1.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus ei yllä tyydyttävälle tasolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
tunnistaa alan peruskäsitteet
osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna.
ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan vammaisalan työntekijänä.
osaa etsiä tietoa
portfolio kirjoitettu asiallisella akateemisella tavalla
sisältö ohjeistuksen mukainen ja riittävän laajuinen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
jäsentää vammaisalan ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa, myös suhteessa yhteiskunnalliseen todellisuuteen
Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia.
Osaa tehdä valintoja erilaisten työmenetelmien välillä ja perustella niitä
Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan vammaisalan työntekijänä.
Portfoliossa käytetty sujuvasti erilaisia lähteitä, joita on verrattu toisiinsa. Sujuvaa asiatekstiä. Monipuolinen käsittely.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
ymmärtää vammaisalan laaja-alaisen kokonaisuuden ja suhteen yhteiskunnalliseen todellisuuteen.
Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.
osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa
reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan vammaisalan työntekijänä
Portfoliossa käy ilmi em seikat.
Ylempi taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.