Skip to main content

Disability Studies II (8 cr)

Code: 7S-34-3005

General information


Enrolment period
02.12.2018 - 31.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.01.2019 - 31.07.2019
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ulla-Maija Takkunen
Hanna-Kaisa Korpikoski
Course
7S-34

Objectives (course unit)

1. Bachelor of Social Services and Disability Studies
Students
- can analyse myths, beliefs and preconceptions concerning disabilities, can help to face and analyse them, and can promote positive attitudes
- recognise their professional role in work with people with disabilities and can work in multi-professional networks
2. Disability Studies and Theoretical Principles
Students
- deepen their knowledge of disabilities, international norms, and declarations and their application
- are familiar with the historical principles and concepts of the field and sociological disability studies
- can analyse the social status of disabled people and promote equal possibilities on different levels
3. Methods of Client Work and Service Systems
Students
- know methods which promote autonomy, participation and equal rights of disabled people, the client’s awareness of own rights and obligations
- can give individual support and ensure that the client receives services guaranteed by the law
- can promote self-motivated life, positive identity, and development of self-esteem with people of different ages
- can give support to people who suddenly become disabled
- can apply different methods to support and promote functional ability and supported decision-making
- can promote inclusion in cultural activities, exercise and social interaction
- can support relationships with family, relatives and acquaintances
- are familiar with peer group activities and disability organizations
4. Special Issues
Students
- can search for information on special issues, such as need for support in living, working, adult day services, and early childhood education concerning different disability groups
- can apply legal use of restrictions if necessary and still maintain a professional and respectful attitude

Content (course unit)

- Disability studies, history, conceptual framework, international norms
- The role of Bachelor of Social Services in working with people with disabilities
- Social participation and equal opportunities
- Individual support, services guaranteed by the law, self-motivated life in different disability groups
- Self-esteem, identity
- Support and promotion of functional ability, supported decision-making
- Inclusion, accessibility, Design for All
- Social network, family, and community
- Peer group activities and disability organisations
- Current and special issues

Location and time

9.1. Aloitus klo 13-16 (ennakkotehtävä aamupäivällä)
16.1. 9-16 Vammaisuus ja seksuaalisuus ap / iltapäivällä tehtävä ja keskustelu / Ulla-Maija
23.1. 9-16 Vammaisidentiteetti ja sen tukeminen
30.1. 9-12 Itsenäinen opiskelu, opintokäynnit, moduulin tehtävät, klo 13-16 Teoria ja palvelujärjestelmätehtävä/ Hanna
6.2. 9-11 Palvelujärjestelmätehtävä/ Itsenäinen, klo12:00-16 Oma Polku meille (osa 1)/ Hanna
13.2. 9-11 Palvelujärjestelmätehtävä; ohjaus/esittely ryhmässä. Klo 12-15 Oma Polku meille (Osa 2)/ Hanna
20.2. 9-16 Inkluusio, sosiaalinen kuntoutus ja sosionomi / Ulla-Maija
27.2. HIIHTOLOMAVIIKKO
6.3. 9-16 seminaari / Ulla-Maija ja Hanna
13.3. 9-12 Itsenäistä työtä: Portfoliotyöskentelyn viimeistely

Exam schedules

Portfolio, palautus 15.3. mennessä.

Assessment methods and criteria

Portfolio työskentely.
- Noudatetaan Tamkin kirjallisen työn ohjeita ja raporttipohjaa.
- Kirjallisuus alkperäislähteitä; esimerkiksi lakiteksti katsotaan itse laista eikä oppikirjasta.
Aktiivinen osallistuminen ja työskentely

Assessment scale

0-5

Teaching methods

1. Palvelutarve ja palvelut
Kontaktiopetus (1 op) & itsenäinen työskentely (1 op)
2. Kohtaaminen ja sen käsitteellistäminen
Kontaktiopetus (1 op) & itsenäinen työskentely ( 1 op)
3. Teoreettinen, käsitteellinen osaaminen ja vammaistutkimus (disability studies)
kontaktiopetus (1 op) & itsenäinen työskentely (1 op)
4. Erityiskysymyksen tarkastelu ( 2 op); opiskelijan itsenäinen työ jossa joko jokin käytännön työn tai tilanteen kehittämisnäkökulma tai jonkin teoreettisen, käsitteellisen näkökulman tarkastelua.

Student workload

3 op kontaktiopetusta; 5 op itsenäistä työtä.
Monimuototeutus: 1 op kontaktiopetusta

Content scheduling

kontaktiopetus keskiviikkoisin

Completion alternatives

Monimuoto opiskelijoilla
16.1. läsnäolo kontaktiopetuksessa (8 tuntia)
6.2. läsnäolo kontaktiopetuksessa (8 tuntia)
6.3. läsnäolo seminaarissa (8 tuntia)
Yhteenlaskettuna 1 op kontaktiopetusta ja 7 op itsenäistä työskentelyä.

Practical training and working life cooperation

Oma Polku yhteistyö

Further information

Opintojaksolla tabulasivut, josta löytyy tarkemmat ohjeistukset.
Aloittaa voi vielä toisellä lähikerralla 16.1.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suoritus ei yllä tyydyttävälle tasolle

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
tunnistaa alan peruskäsitteet
osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna.
ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan vammaisalan työntekijänä.
osaa etsiä tietoa
portfolio kirjoitettu asiallisella akateemisella tavalla
sisältö ohjeistuksen mukainen ja riittävän laajuinen

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
jäsentää vammaisalan ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa, myös suhteessa yhteiskunnalliseen todellisuuteen
Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia.
Osaa tehdä valintoja erilaisten työmenetelmien välillä ja perustella niitä
Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan vammaisalan työntekijänä.
Portfoliossa käytetty sujuvasti erilaisia lähteitä, joita on verrattu toisiinsa. Sujuvaa asiatekstiä. Monipuolinen käsittely.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
ymmärtää vammaisalan laaja-alaisen kokonaisuuden ja suhteen yhteiskunnalliseen todellisuuteen.
Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.
osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa
reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan vammaisalan työntekijänä
Portfoliossa käy ilmi em seikat.
Ylempi taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.

Go back to top of page