Menetelmäkehitys (4op)
Toteutuksen tunnus: 5N00EO05-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2019 - 01.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 20.10.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Laboratoriotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja kehittää analyysimenetelmää
- osaa raportoida menetelmän kehityksen tulokset työselostuksen muodossa
Sisältö (Opintojakso)
- analyysimenetelmän suunnittelu ja kehittäminen kirjallisuutta apuna käyttäen
- analyysimenetelmän kehittämisuunnitelman laatiminen, suunnitelman mukaisten mittausten suorittaminen käytännössä, tarvittavien muutosten suunnittelu ja toteutus
- menetelmän kehitystön raportointi työselostuksen muodossa
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Laiteanalytiikka ja Laiteanalytiikan laboratoriotyöt tai vastaava osaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa kirjallisuutta apuna käyttäen ja opettajan ohjauksessa kehittää analyysimenetelmää. Hän osaa tehdä menetelmän kehittämissuunnitelman ja suorittaa kehitystyön ohjatusti. Opiskelija tekee työstä ohjeen mukaisen työselostuksen. Opiskelija työskentelee turvallisesti laboratoriossa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Hän osaa tehdä menetelmän kehittämissuunnitelman ja menetelmän kehittämisen sekä tulkita analyysituloksia, arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä tulosten pohjalta muutoksia kehitystyöhön. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja sekä oman että ryhmän työskentelyn sujumisesta. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelijan työselostukset ovat ohjeiden mukaisia, selkeitä kokonaisuuksia ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Edellisten lisäksi. Opiskelijan tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat hyvää paneutumista aiheeseen. Opiskelija työskentelee itsenäisesti, oma-aloitteisesti ja tavoitteellisesti sekä osaa kehittää niin omaa kuin ryhmän työskentelyä. Raportin kieliasu ja tulosten tarkastelu ovat erinomaisia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin peursteet:
-Kirjallisuushaun hallitseminen, menetelmän kehittäminen, laboratoriotyöskentely
Arviointimenetelmät:
-Laboratoriotyöskentelyn jatkuva arviointi, analyysimenetelmä ja työselostus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, laboratoriotyöt, itsenäinen työskentely, raportointi
Kirjallisuuden kartoitus itsenäisesti, menetelmän laatiminen ja testaus (tarvittaessa ohjatusti).
Oppimateriaalit
Opiskelijat etsivät menetelmän kehitykseen tarvittavan kirjallilsuuden.
Sisällön jaksotus
Kirjallisuushaut ja aineistoon perehtyminen
Suunnitelman teko ja esitys
Laboratoriokemikaalien kartoittaminen
Menetelmän kehitys
Raportointi
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksina Laiteanalytiikka ja Laiteanalytiikan laboratoriotyöt tai vastaava osaaminen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu läsnäoloa edellyttäville oppitunneille, ei tee pakollisia tehtäviä ja laboratoriotöitä eikä työselostuksia. Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamisvaatimuksia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kirjallisuutta apuna käyttäen ja opettajan ohjauksessa kehittää analyysimenetelmää. Hän osaa tehdä menetelmän kehittämissuunnitelman ja suorittaa kehitystyön ohjatusti. Opiskelija tekee työstä ohjeen mukaisen työselostuksen. Opiskelija työskentelee turvallisesti laboratoriossa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Hän osaa tehdä menetelmän kehittämissuunnitelman ja menetelmän kehittämisen sekä tulkita analyysituloksia, arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä tulosten pohjalta muutoksia kehitystyöhön. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja sekä oman että ryhmän työskentelyn sujumisesta. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelijan työselostukset ovat ohjeiden mukaisia, selkeitä kokonaisuuksia ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi. Opiskelijan tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat hyvää paneutumista aiheeseen. Opiskelija työskentelee itsenäisesti, oma-aloitteisesti ja tavoitteellisesti sekä osaa kehittää niin omaa kuin ryhmän työskentelyä. Raportin kieliasu ja tulosten tarkastelu ovat erinomaisia.