Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 15.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.07.2019 - 30.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Putous
- Ida Nikkola
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Vastuuhenkilö
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00EL30
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (Opintojakso)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Aika ja paikka
29.10. klo 8.45-12 Ryhmätentti (Lähiopetus + kirjat) + rasti, oletko täyttänyt sähköisen palautteen
12.11 klo 13-14.30 Tentin palaute: opetuskerta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
29.10. klo 8.45-12 Ryhmätentti (Lähiopetus + kirjat) + rasti, oletko täyttänyt sähköisen palautteen
12.11 klo 13-14.30 Tentin palaute: opetuskerta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
* Keskustelu läheisen kanssa tehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
* Ryhmätentti (arviointi 0-5) (TAMKin yhteinen arviointikehikko, löytyy tabulasta)
Ryhmätentin kysymykset:
- Lähiopetuskerrat
- Satu Kallio, 2016, Lämmöllä vihalla raivolla kaiholla - Rakkauden haavoja
- Jari Sinkkonen, 2018, Kiintymyssuhteet elämänkaaressa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
- Satu Kallio, 2016, Lämmöllä vihalla raivolla kaiholla - Rakkauden haavoja
- Jari Sinkkonen, 2018, Kiintymyssuhteet elämänkaaressa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
55h Lähiopetus ja ryhmätyöskentely
10h Keskusteluläheisen kanssa
5h Itsetuntemustehtävä
65h Tenttikirjallisuuden opiskelu
- Poissolokerroilta voi tietoja opiskella itsenäisesti tabulassa olevien vaihtoehtoisten tehtävien kautta sekä osallistumalla kyseisen teeman keskusteluun.
Sisällön jaksotus
26.8 klo14.45-16 Aloitusinfo + opintojakson tehtävät (Itsetuntemus + keskustelu läheisen kanssa) + Ryhmätyöskentelytehtävien ohjeistus
27.8 klo9-12: Ryhmä A1, B1, C1: Johdanto kiintymyssuhteisiin (Riikkaelina) / Ryhmä A2, B2, C2: Tunne-elämän jatkumo (Minna)
30.8 klo13-16: Ryhmätyöskentelyä: Isän merkitys lapsen kehityksessä (tehtävä)
4.9. klo 9-12: Ryhmä A2, B2, C2: Johdanto kiintymyssuhteet (Riikkaelina)
5.9. klo Ryhmä A1, B1, C1: Tunne-elämän jatkumo (Minna)
13.9. klo 13-16: Ryhmä A1, B1, C1:Johdanto traumatietoon (Riikkaelina/ Ryhmä A2, B2, C2: Tunne-elämän jatkumo: nuoruus (Minna)
17.9. klo 9-12, Ryhmä A2,B2,C2: Johdanto Traumatietoon (Riikkaelina)
19.9.klo 9-12, Ryhmä A1, B1, C1: Tunne-elämän jatkumo: nuoruus (Minna)
23.9. klo 9-12 Seksuaalikasvatus + seksuaalisuuden monimuotoisuus
25.9. klo 9-12 Ryhmätyöskentelyä, Seksuaalisuustehtävät
2.10. klo 9-12 Yli sukupolvien
8.10 klo9-12: Ylisukupolvien teeman reflektointi
21.10. klo 9-12 Ryhmä A1, B1, C1: Aikuisuuden kiintymyssuhteet: Parisuhde (Riikkaelina) / Ryhmä A2, B2, C2: Vanhuus + keskustelu läheisen kanssa -purku (Minna)
21.10 . klo 13-16 Ryhmä A2,B2,C2: Aikuisuuden kiintymyssuhteet: Parisuhde (Riikkaelina) /Ryhmä A1, B1, C1: Vanhuus + keskustelu läheisen ihmisen kanssa -purku (Minna)
23.10. klo 9-12 Ryhmä1: Itsetuntemustehtävän purku
24.10. klo 9-12 Ryhmä 2: Itsetuntemustehtävän purku
29.10. klo 8.45-12 Ryhmätentti (D1-04)
12.11 klo 13-14.30 Tentin palaute: opetuskerta