Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 15.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.07.2019 - 30.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Putous
Ida Nikkola
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Vastuuhenkilö
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Ryhmät
19SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Opintojakso
7S00EL30

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.

Sisältö (Opintojakso)

- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Aika ja paikka

29.10. klo 8.45-12 Ryhmätentti (Lähiopetus + kirjat) + rasti, oletko täyttänyt sähköisen palautteen
12.11 klo 13-14.30 Tentin palaute: opetuskerta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

29.10. klo 8.45-12 Ryhmätentti (Lähiopetus + kirjat) + rasti, oletko täyttänyt sähköisen palautteen
12.11 klo 13-14.30 Tentin palaute: opetuskerta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

* Keskustelu läheisen kanssa tehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
* Ryhmätentti (arviointi 0-5) (TAMKin yhteinen arviointikehikko, löytyy tabulasta)
Ryhmätentin kysymykset:
- Lähiopetuskerrat
- Satu Kallio, 2016, Lämmöllä vihalla raivolla kaiholla - Rakkauden haavoja
- Jari Sinkkonen, 2018, Kiintymyssuhteet elämänkaaressa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen

Oppimateriaalit

- Satu Kallio, 2016, Lämmöllä vihalla raivolla kaiholla - Rakkauden haavoja
- Jari Sinkkonen, 2018, Kiintymyssuhteet elämänkaaressa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h
55h Lähiopetus ja ryhmätyöskentely
10h Keskusteluläheisen kanssa
5h Itsetuntemustehtävä
65h Tenttikirjallisuuden opiskelu
- Poissolokerroilta voi tietoja opiskella itsenäisesti tabulassa olevien vaihtoehtoisten tehtävien kautta sekä osallistumalla kyseisen teeman keskusteluun.

Sisällön jaksotus

26.8 klo14.45-16 Aloitusinfo + opintojakson tehtävät (Itsetuntemus + keskustelu läheisen kanssa) + Ryhmätyöskentelytehtävien ohjeistus
27.8 klo9-12: Ryhmä A1, B1, C1: Johdanto kiintymyssuhteisiin (Riikkaelina) / Ryhmä A2, B2, C2: Tunne-elämän jatkumo (Minna)
30.8 klo13-16: Ryhmätyöskentelyä: Isän merkitys lapsen kehityksessä (tehtävä)
4.9. klo 9-12: Ryhmä A2, B2, C2: Johdanto kiintymyssuhteet (Riikkaelina)
5.9. klo Ryhmä A1, B1, C1: Tunne-elämän jatkumo (Minna)
13.9. klo 13-16: Ryhmä A1, B1, C1:Johdanto traumatietoon (Riikkaelina/ Ryhmä A2, B2, C2: Tunne-elämän jatkumo: nuoruus (Minna)
17.9. klo 9-12, Ryhmä A2,B2,C2: Johdanto Traumatietoon (Riikkaelina)
19.9.klo 9-12, Ryhmä A1, B1, C1: Tunne-elämän jatkumo: nuoruus (Minna)
23.9. klo 9-12 Seksuaalikasvatus + seksuaalisuuden monimuotoisuus
25.9. klo 9-12 Ryhmätyöskentelyä, Seksuaalisuustehtävät
2.10. klo 9-12 Yli sukupolvien
8.10 klo9-12: Ylisukupolvien teeman reflektointi
21.10. klo 9-12 Ryhmä A1, B1, C1: Aikuisuuden kiintymyssuhteet: Parisuhde (Riikkaelina) / Ryhmä A2, B2, C2: Vanhuus + keskustelu läheisen kanssa -purku (Minna)
21.10 . klo 13-16 Ryhmä A2,B2,C2: Aikuisuuden kiintymyssuhteet: Parisuhde (Riikkaelina) /Ryhmä A1, B1, C1: Vanhuus + keskustelu läheisen ihmisen kanssa -purku (Minna)
23.10. klo 9-12 Ryhmä1: Itsetuntemustehtävän purku
24.10. klo 9-12 Ryhmä 2: Itsetuntemustehtävän purku
29.10. klo 8.45-12 Ryhmätentti (D1-04)
12.11 klo 13-14.30 Tentin palaute: opetuskerta

Siirry alkuun