Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-29-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 05.02.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 03.08.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Merja Repo
- Piia Roos
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-29
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Aika ja paikka
Kevät 2019
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti ( Raija osuus) 3 op exam 13.3. - 30.5.2019. Tenttiin tulee toes Ahola Liisa : Vasun käyttöopas. PS-kustantamo ja Tabulan mateiaali sovituin osin. Arvioidaan 0-5
Ryhmätehtävä ( Piian osuus) 4op Paneudutaan ryhmässä johonkin leikkiin liittyvään teemaan ja tehdään siitä Posteri ja siihen liittyvä avaava paperi. Arviointi 0-5.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi ja arviointiperusteet Raijan osuuden tentistä
Tentti arvioiodaan 0-5.
Arvionnin kriteerit ovat :
1.vastausten rajaus, jäsentyneisyys
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta ja sisällön monipuolisuus
3 tiedon soveltaminen, , kantaaottaminen , omiin kokemuksiin reflektointi
4 käsitteiden selkeys, alkuperäisen merkityksen esille tuleminen - kattavuus ja tiiviys
Tenttiavautuu examissa 13.3 lähtien ja sulkeutuu 30.5. 19 .
.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt,posterin tekeminen,
opintokäynnit
tutkimusmatka päiväkotiin
Oppimateriaalit
Kurssin oppimisympäristössä eli Tabulassa kaikki materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi kokonaisuudessaan 8x27h = 216h
Sisällön jaksotus
9.1.2019
AP Aloitus - ryhmäytyminen (Raija)
Lto-osaaminen (Hanna)
Piia mukana ap
IP Ennakkotehtävän purkaminen pienryhmissä. Mitä on varhaiskasvatus? (Raija, Hanna havainnoimassa)
16.1.2019
AP Varhaiskasvatuksen määrittely jatkuu – Lapsen johtava toiminta. Lapsen sitoutuminen toimintaan. (Raija, Hanna havainnoimassa)
IP jatkuu iltapäivällä vuorovaikutuksella Demostraatio. (Raija)
Minä ja minun ryhmäni.
23.1.2019
AP Vasun lähtökohtia + lasten laaja-alainen osaaminen (Hanna)
IP Huom. klo13.00-13.45 Touhula esittely Lapsi oppijana
klo 14-16 Lapsen vasu (Hanna)
30.1.2019
AP Lapsen oppimisen ohjaus ja tukeminen mm. Lähikehityksen alue. (Raija)
IP Lasten kulttuuri (Merja)
6.2.2019
AP Lasten kulttuuri (Merja)
IP Monikulttuurisuus varhaiskasvatuksessa (Virve)
13.2.2019
AP Oppimisympäristö (opiskelijoilla ”tutkimusmatka” päiväkotiin ennen tätä) – Oppimisen alueet (Hanna)
IP Toimintakulttuuri
14.2 2019 Ap ja Ip Piia
20.2.2019
AP Lapsen osallisuus ja toimijuus Piia
IP Lasten kulttuuri (Merja)
6.3.2019 Piia koko päivä
AP Pedagoinen suunnittelu,dokumentointi,arviointi.
IP jatkuu iltapäivällä
13.3.2019
AP – Tiimityö (Hanna) ja IP Kasvatuskumppanuus & yhteistyö teemapäivä
Vierailukäynnit ( 3) vaihtoehtopedagogiikka päiväkoteihin
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintokäynnit 3 päiväkotia
Tutkimusmatka päiväkotiin
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei osaa eikä tiedä varhaiskasvatuksen keskeistä käsitteistöä.Varhaiskasvatuksen keskeiset ammatilliset valmiudet ja vaatimukset eivät tule näkyväksi opiskelijan toiminnassa /ajattelussa. Ei osaa ilmaista varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja tavoitteita selkeästi.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.