Skip to main content

Early Education and Day Care Services (8 cr)

Code: 7S-29-3011

General information


Enrolment period
02.12.2018 - 05.02.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 03.08.2019
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Merja Repo
Piia Roos
Raija Yliniemi
Course
7S-29

Objectives (course unit)

1. Early Childhood Educator
Students
- deepen and clarify own pedagogical awareness and can apply own perceptions in practical situations
- understand the meaning of pedagogical relationship
- can apply child orientation and child participation in own work
- recognize and question own beliefs, values, and attitudes concerning childhood, parenthood, and professionalism
2. Theoretical Principles of Early Childhood Education
Students
- can apply key principles and values of early childhood education
- know the main objectives of early childhood education and the documents governing it
- understand the learning and development process of a child
- can explain and justify own decisions and the principles of own work
- recognize the characteristics of children’s culture and community and can use them in own work
3. Education and Pedagogy
Students
- can support and guide a child in the different stages of growth, development, and learning
- can observe and assess the development and needs of a child
- can plan, implement and evaluate pedagogically meaningful activities for children
- can guide a child individually and in a group taking key pedagogical principles into account
- recognize the meaning of care, upbringing, and education in a child’s everyday life
- know the most important contents and methods of early childhood education
- can plan and construct a meaningful growth and learning environment for a child
- can support and promote a child’s spontaneous play and guide it if necessary
4. Environment and Basic Task of Day Care
Students
- know and can apply documents and legislation governing early education and day care
- can take the basic task of day care into account in own work and in the development of own work
- know and understand the different forms of day care
5. Multi-professional Networking and Educational Partnership
Students
- know the basic principles of educational partnership
- can initiate and maintain educational partnership in the different stages and situations of a child’s development
- can help to consolidate the different growth environments of a child
- can assess the need for early support and know what early intervention is
- understand the principles of multi-professional networking and can apply them in own work

Content (course unit)

Bachelor of Social services as an early childhood educator
The historical and theoretical background of early childhood education
Education and pedagogical understanding
The environment and basic task of day care
- Legislation, statutes
- Children’s culture
Multi-professional networking and educational partnership

Location and time

Kevät 2019

Exam schedules

Tentti ( Raija osuus) 3 op exam 13.3. - 30.5.2019. Tenttiin tulee toes Ahola Liisa : Vasun käyttöopas. PS-kustantamo ja Tabulan mateiaali sovituin osin. Arvioidaan 0-5
Ryhmätehtävä ( Piian osuus) 4op Paneudutaan ryhmässä johonkin leikkiin liittyvään teemaan ja tehdään siitä Posteri ja siihen liittyvä avaava paperi. Arviointi 0-5.

Assessment methods and criteria

Arviointi ja arviointiperusteet Raijan osuuden tentistä
Tentti arvioiodaan 0-5.
Arvionnin kriteerit ovat :
1.vastausten rajaus, jäsentyneisyys
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta ja sisällön monipuolisuus
3 tiedon soveltaminen, , kantaaottaminen , omiin kokemuksiin reflektointi
4 käsitteiden selkeys, alkuperäisen merkityksen esille tuleminen - kattavuus ja tiiviys
Tenttiavautuu examissa 13.3 lähtien ja sulkeutuu 30.5. 19 .
.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ryhmätyöt,posterin tekeminen,
opintokäynnit
tutkimusmatka päiväkotiin

Learning materials

Kurssin oppimisympäristössä eli Tabulassa kaikki materiaali.

Student workload

Kurssi kokonaisuudessaan 8x27h = 216h

Content scheduling

9.1.2019
AP Aloitus - ryhmäytyminen (Raija)
Lto-osaaminen (Hanna)
Piia mukana ap
IP Ennakkotehtävän purkaminen pienryhmissä. Mitä on varhaiskasvatus? (Raija, Hanna havainnoimassa)
16.1.2019
AP Varhaiskasvatuksen määrittely jatkuu – Lapsen johtava toiminta. Lapsen sitoutuminen toimintaan. (Raija, Hanna havainnoimassa)
IP jatkuu iltapäivällä vuorovaikutuksella Demostraatio. (Raija)
Minä ja minun ryhmäni.
23.1.2019
AP Vasun lähtökohtia + lasten laaja-alainen osaaminen (Hanna)
IP Huom. klo13.00-13.45 Touhula esittely Lapsi oppijana
klo 14-16 Lapsen vasu (Hanna)
30.1.2019
AP Lapsen oppimisen ohjaus ja tukeminen mm. Lähikehityksen alue. (Raija)
IP Lasten kulttuuri (Merja)
6.2.2019
AP Lasten kulttuuri (Merja)
IP Monikulttuurisuus varhaiskasvatuksessa (Virve)
13.2.2019
AP Oppimisympäristö (opiskelijoilla ”tutkimusmatka” päiväkotiin ennen tätä) – Oppimisen alueet (Hanna)
IP Toimintakulttuuri
14.2 2019 Ap ja Ip Piia
20.2.2019
AP Lapsen osallisuus ja toimijuus Piia
IP Lasten kulttuuri (Merja)
6.3.2019 Piia koko päivä
AP Pedagoinen suunnittelu,dokumentointi,arviointi.
IP jatkuu iltapäivällä
13.3.2019
AP – Tiimityö (Hanna) ja IP Kasvatuskumppanuus & yhteistyö teemapäivä
Vierailukäynnit ( 3) vaihtoehtopedagogiikka päiväkoteihin

Practical training and working life cooperation

Opintokäynnit 3 päiväkotia
Tutkimusmatka päiväkotiin

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei osaa eikä tiedä varhaiskasvatuksen keskeistä käsitteistöä.Varhaiskasvatuksen keskeiset ammatilliset valmiudet ja vaatimukset eivät tule näkyväksi opiskelijan toiminnassa /ajattelussa. Ei osaa ilmaista varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja tavoitteita selkeästi.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.

Go back to top of page