Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5N00BE56-3059

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 06.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 25.04.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marja Oksanen
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Opintojakso
5N00BE56

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa
• toimii viestintätilanteissa vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.

Sisältö (Opintojakso)

• puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei ole

Aika ja paikka

Periodeina 3 ja 4 keskiviikkoisin klo 10 - 12 luokassa B6-28.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssiin ei kuulu tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarvosana koostuu kolmen suorituksen keskiarvosta: kielenhuoltokoe, esittelevä puhe ja essee. Kaikki kurssitehtävät tehtyinä ja lähiopetustunneilla vähintään 80 %:n läsnäolo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

opetuskeskustelu, ryhmä-, pari- ja yksilötyö, erilaiset kirjoitus- ja puheharjoitukset

Oppimateriaalit

Opettajan Tabulaan liittämä ja linkittämä materiaali. Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. "Tekniikan viestintä".

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Miltei poikkeuksetta joka tunnille on kotitehtävänä joko kirjoitusharjoitus tai puheharjoitus - joskus molemmat. Opiskelijan työmäärä on 3 op:n kurssilla 81 tuntia, josta lähitunnit kattavat vain 28 tuntia.

Sisällön jaksotus

Asiakirjastandardi
Sanaton viestintä
Itse-esittelyvideo
Tilannepuhe
Kielenhuoltoa
Tekstinhuoltoa
Työnhakuasiakirjat
Sähköpostiviestintä
Oman alan sosiaalinen media
Esittelevä puhe
Kulttuurienvälinen viestintä: lähteet + esseen kirjoittaminen
Puhetilanteiden tilanne- ja kuulija-analyyseja
Tiedote
Käyttöohje

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioitavia puheita pidettäessä ryhmä on jaettuna kahtia: puolikas ryhmää on puheharjoituksissa ja toinen puolikas opiskelee muita asioita samaan aikaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä ja/tai hänellä on poissaoloja lähitunneilta enemmän kuin 6 tuntia. Opiskelijan kielessä on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat luettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Myös sekä tekstin asiatyylissä että asiakirjastandardin noudattamisessa on toivomisen varaa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut opetukseen riittävän määrän. Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii esseessään jäsentyneesti ja havainnollisesti. Esitetyt näkemykset on perusteltu sekä lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia.
Opiskelijan esittelevä puhe on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii esseessään vakuuttavasti perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hän käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden, ja hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua.
Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti annettua aikarajaa noudattaen. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.

Siirry alkuun