Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 5N00BE56-3059
General information
- Enrolment period
- 26.11.2018 - 06.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 25.04.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Laboratory Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Laboratory Engineering
Objectives (course unit)
Students
• can evaluate their communication skills
• can take advantage of the feedback given
• understand the importance of communication skills and communication processes
• understand what purposeful communication is
• want to develop their skills in Finnish and communication as a part of their professional skills
• can cope in the communication situations of their own field
• can give and receive feedback in working life communication situations
• can listen to, observe and interpret communication
• know the importance of the internal and external communication in a community
• has expert communication skills: the message is structured, understandable and convincing
• can take into account the demands of the respondent, situation and the field
• can argue and have an impact
• can acquire and use information of their own field critically
• can create a written and spoken presentation for a target audience and also, if required, include visual aids
• know the working life text types and ways to use language
• use the language of their field following the practices and guidelines
• work in professional communication situations responsibly and within agreed methods of conduct
• understand the impact of culture in communication and the significance of collaborating with people from various cultural backgrounds
Content (course unit)
• basics of spoken communication (theory and practice)
• group work skills (e.g. meetings)
• grammar
• writing documents (e.g. job applications, notifications)
Prerequisites (course unit)
None
Location and time
Periodeina 3 ja 4 keskiviikkoisin klo 10 - 12 luokassa B6-28.
Exam schedules
Kurssiin ei kuulu tenttiä.
Evaluation methods and criteria
Kurssiarvosana koostuu kolmen suorituksen keskiarvosta: kielenhuoltokoe, esittelevä puhe ja essee. Kaikki kurssitehtävät tehtyinä ja lähiopetustunneilla vähintään 80 %:n läsnäolo.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
opetuskeskustelu, ryhmä-, pari- ja yksilötyö, erilaiset kirjoitus- ja puheharjoitukset
Learning materials
Opettajan Tabulaan liittämä ja linkittämä materiaali. Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. "Tekniikan viestintä".
Student workload
Miltei poikkeuksetta joka tunnille on kotitehtävänä joko kirjoitusharjoitus tai puheharjoitus - joskus molemmat. Opiskelijan työmäärä on 3 op:n kurssilla 81 tuntia, josta lähitunnit kattavat vain 28 tuntia.
Content scheduling
Asiakirjastandardi
Sanaton viestintä
Itse-esittelyvideo
Tilannepuhe
Kielenhuoltoa
Tekstinhuoltoa
Työnhakuasiakirjat
Sähköpostiviestintä
Oman alan sosiaalinen media
Esittelevä puhe
Kulttuurienvälinen viestintä: lähteet + esseen kirjoittaminen
Puhetilanteiden tilanne- ja kuulija-analyyseja
Tiedote
Käyttöohje
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Arvioitavia puheita pidettäessä ryhmä on jaettuna kahtia: puolikas ryhmää on puheharjoituksissa ja toinen puolikas opiskelee muita asioita samaan aikaan.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä ja/tai hänellä on poissaoloja lähitunneilta enemmän kuin 6 tuntia. Opiskelijan kielessä on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat luettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Myös sekä tekstin asiatyylissä että asiakirjastandardin noudattamisessa on toivomisen varaa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on osallistunut opetukseen riittävän määrän. Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii esseessään jäsentyneesti ja havainnollisesti. Esitetyt näkemykset on perusteltu sekä lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia.
Opiskelijan esittelevä puhe on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii esseessään vakuuttavasti perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hän käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden, ja hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua.
Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti annettua aikarajaa noudattaen. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.