Siirry suoraan sisältöön

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00DX21-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.06.2019 - 13.10.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.11.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Annukka Huuskonen
Tuija Laakso
Vastuuhenkilö
Annukka Huuskonen
Opintojakso
7K00DX21

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
- tietää terveyden edistämisen eri tasot
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle
- kykenee edistämään ja havainnoimaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita
- tietää sairastumisen vaikutuksista ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydentilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä

Sisältö (Opintojakso)

- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- terveyden edistämisen eri tasot
- terveyden tasa-arvo ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
- mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät
- terveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen ja havainnointi
- riippuvuus moninaisena ilmiönä ja haitallisen riippuvuuden ehkäisy ja varhainen puuttuminen
- sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen terveyteen, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- terveyspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- kehityspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa 1. Hoitotyön tentti, kotitentti 17.12.
Osa 2. Psykologian tentti, sähköinen tentti. Ajankohta tarkentuu ennen orientaatioluentoja.
Uusinnat tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta), Orientaatioluennolla läsnäolo pakollinen
Osa 2. Psykologia . Numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta), Orientaatioluennolla läsnäolo pakollinen
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama, ryhmätyöt, opintokäynti
Opetusmenetelmät tarkentuvat myöhemmin.

Oppimateriaalit

Savola, E. & Koskinen-Ollonqvist, P. (2005). Terveyden edistäminen esimerkein: Käsitteitä ja selityksiä. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
Ståhl, T. (2017). Terveyden edistämisen vaikuttavuus ja mittaaminen. Duodecim : lääketieteellinen aikakauskirja, 10, pp. 971-973.
Pietilä, A., Halkoaho, A., Matveinen, M., Länsimies-Antikainen, H., Häggman-Laitila, A. & Kangasniemi, M. (2013). Terveyden tasa-arvo ohjaavana periaatteena: Arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva hoitotyö : hoitotieteellinen aikakauslehti, 11(1), pp. 35-43.
Koponen, P., Borodulin, K., Lundqvist, A., Sääksjärvi, K. & Koskinen, S. (2018). Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa: FinTerveys 2017-tutkimus. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (Tiivistelmä, johdanto ja kappale positiivisesta mielenterveydestä.)
Käypähoitosuositus: Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus
Käypähoitosuositus: Alkoholiongelmaisen hoito
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
Muu opettajan jakama tenttimateriaali ja luennot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 3 x 27h = 81h
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81h, josta itsenäisen opiskelun osuus on 57h.
Pakollinen läsnäolo sekä hoitotyön että psykologian osuuksien orientaatioihin.

Sisällön jaksotus

1. osa: hoitotyö
2. osa: psykologia
3. osa: pienryhmät

Lisätietoja opiskelijoille

Molempien osien orientaatioluennoilla ja pienryhmätyöskentelyissä pakollinen läsnäolo.

Siirry alkuun