Skip to main content

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen (3 cr)

Code: 7K00DX21-3007

General information


Enrolment period
17.06.2019 - 13.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.11.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Open University of Applied Sciences
Teachers
Annukka Huuskonen
Tuija Laakso
Person in charge
Annukka Huuskonen
Course
7K00DX21

Objectives (course unit)

The student
- understands promotion of holistic health and functional ability as a part of nursing
- knows the different levels of health promotion
- knows importance of mental health for individuals, groups and communities
- is able to promote and observe issues related to physical, mental and social health and functional ability
- knows the impact of falling ill on health and functional ability of individuals and families
- is able to describe the connection between mental factors and health
- knows human mental development at different ages.

Content (course unit)

- health and functional ability promotion
- different levels of health promotion
- health equality and promotion of health equality
- protective and risk factors in mental health
- resources supporting health and functional ability and their promotion and observation
- addiction as a complex phenomenon and prevention of and early intervention in harmful addiction
- impact of falling ill on health of individuals and families, illness as a crisis, steps in crises
- health psychological perspective on promotion of health and functional ability
- developmental psychological perspective on promotion of health and functional ability

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student
- is able to promote and observe issues related to health and functional ability from the viewpoint of individuals and families;
- knows the impact of falling ill on health and functional ability of individuals and families;
- knows addiction as a phenomenon and methods of preventing addictive behaviour;
- knows the connection between psychological factors and health;
- knows human mental development at different ages.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- is able to describe health and functional ability issues from the viewpoint of individuals and families
- is able to describe effects of falling ill on individuals’ and families’ health and functional ability
- is able to identify addictive behaviour and knows how to prevent it
- is able to identify the connection between psychological factors and human health
- is able to identify issues related to human mental development at different ages.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- is able to describe and analyse diverse issues related to health and functional ability from the viewpoint of individuals and families
- is able to broadly describe effects of falling ill from the perspective of individuals and families based on theoretical knowledge
- is able to identify addictive behaviour and apply methods of preventing it
- is able to identify diverse connections between psychological factors and human health
- is able to broadly identify issues related to human mental development at different ages.

Exam schedules

Osa 1. Hoitotyön tentti, kotitentti 17.12.
Osa 2. Psykologian tentti, sähköinen tentti. Ajankohta tarkentuu ennen orientaatioluentoja.
Uusinnat tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.

Assessment methods and criteria

Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta), Orientaatioluennolla läsnäolo pakollinen
Osa 2. Psykologia . Numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta), Orientaatioluennolla läsnäolo pakollinen
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama, ryhmätyöt, opintokäynti
Opetusmenetelmät tarkentuvat myöhemmin.

Learning materials

Savola, E. & Koskinen-Ollonqvist, P. (2005). Terveyden edistäminen esimerkein: Käsitteitä ja selityksiä. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
Ståhl, T. (2017). Terveyden edistämisen vaikuttavuus ja mittaaminen. Duodecim : lääketieteellinen aikakauskirja, 10, pp. 971-973.
Pietilä, A., Halkoaho, A., Matveinen, M., Länsimies-Antikainen, H., Häggman-Laitila, A. & Kangasniemi, M. (2013). Terveyden tasa-arvo ohjaavana periaatteena: Arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva hoitotyö : hoitotieteellinen aikakauslehti, 11(1), pp. 35-43.
Koponen, P., Borodulin, K., Lundqvist, A., Sääksjärvi, K. & Koskinen, S. (2018). Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa: FinTerveys 2017-tutkimus. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (Tiivistelmä, johdanto ja kappale positiivisesta mielenterveydestä.)
Käypähoitosuositus: Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus
Käypähoitosuositus: Alkoholiongelmaisen hoito
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
Muu opettajan jakama tenttimateriaali ja luennot

Student workload

3 op = 3 x 27h = 81h
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81h, josta itsenäisen opiskelun osuus on 57h.
Pakollinen läsnäolo sekä hoitotyön että psykologian osuuksien orientaatioihin.

Content scheduling

1. osa: hoitotyö
2. osa: psykologia
3. osa: pienryhmät

Further information

Molempien osien orientaatioluennoilla ja pienryhmätyöskentelyissä pakollinen läsnäolo.

Go back to top of page