Sosionomi kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elinikäisenä oppijana (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CC69-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Ulla-Maija Takkunen
- Toni Leander
- Opintojakso
- 7S00CC69
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja sosionomina kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elinikäisenä oppijana
- osaa reflektoida kriittisesti ammatillisia näkemyksiään sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla ja toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa arvioida omaa vastuullisuuttaan, itsenäisyyttään, joustavuuttaan ja avoimuuttaan sosiaalialan ammattilaisena.
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö (Opintojakso)
- Tutkimuksellinen kehittäminen, rohkeus ja asenne, moniammatillinen ja -alainen verkosto- ja tiimityö
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, rohkeus ja asenne, kasvatusnäkemys
- Tasa-arvoisuuden, suvaitsevaisuuden ja osallisuuden edistäminen sekä huono-osaisuuden ja syrjäytymisen ehkäiseminen yksilö- yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- Vastuullinen, itsenäinen, joustava ja avoin asenne
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ammatillisen kasvun 3. vuoden portfolion esittäminen omalle ryhmälle toukokuussa 2019.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Vaikuttamistapahtuman suunnitteluun, tekemiseen ja reflektointiin osallistuminen yhdessä oman ryhmän kanssa.
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
2. Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely toukokuussa hyväksytysti. Tähän liitteeksi laitetaan raportti jossa selostetaan oma osallisuus vaikuttamistapahtumaan ja reflektoidaan omaa roolia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 11 x 4 h = 44 h = n. 1,5 op
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio, lähikertojen suunnittelu ym. 37 h = 1,5 h
Sisällön jaksotus
SYKSY 2019
02.09.2019 13.00 - 16.30 B4-22 (72 henkilöä) Aloitamme suunnittelemaan suurta yhteiskunnallista vaikuttamistapahtumaa. 60 hengen tila.
03.10.2019 13.00 - 16.00 Yhteinen suunnittelu
06.11.2019 13.00 - 16.00 yhteinen seminaari yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijoiden kanssa klo 10-16 Tamkissa
03.12.2019 09.00 - 12.00 Arttelin Tapahtuma
11.12. JOULUJUHLA
KEVÄT 2020:
20.1 4 h Tapahtuman reflektio + ajankohtaiset asiat + loppuvuoden suunnittelua, ryhmät erikseen
3.2 4 h Kriittisyys, tietoisuus, pedagogiikka - sivistyneen ihmisen tehtävät ja vastuut, ryhmät erikseen
23.3 4 h Tulevaisuuden työelämä ja osaaminen, ryhmät erikseen
6.4 4 h Talentia ja työelämätietoisuus A,B ja C ryhmät yhdessä
toukokuu 8 h Ammatillisen kasvun yhteenvedot ja yhteinen ryhmän lopetus - ?????
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei osallistu lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenveto ei sisällä tarvittavaa reflektiivistä tasoa, vaan jää asioiden kuvailuksi.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.