Siirry suoraan sisältöön

Sosionomi kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elinikäisenä oppijana (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CC69-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Santala
Ulla-Maija Takkunen
Toni Leander
Opintojakso
7S00CC69

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja sosionomina kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elinikäisenä oppijana
- osaa reflektoida kriittisesti ammatillisia näkemyksiään sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla ja toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa arvioida omaa vastuullisuuttaan, itsenäisyyttään, joustavuuttaan ja avoimuuttaan sosiaalialan ammattilaisena.
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö (Opintojakso)

- Tutkimuksellinen kehittäminen, rohkeus ja asenne, moniammatillinen ja -alainen verkosto- ja tiimityö
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, rohkeus ja asenne, kasvatusnäkemys
- Tasa-arvoisuuden, suvaitsevaisuuden ja osallisuuden edistäminen sekä huono-osaisuuden ja syrjäytymisen ehkäiseminen yksilö- yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- Vastuullinen, itsenäinen, joustava ja avoin asenne
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ammatillisen kasvun 3. vuoden portfolion esittäminen omalle ryhmälle toukokuussa 2019.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Vaikuttamistapahtuman suunnitteluun, tekemiseen ja reflektointiin osallistuminen yhdessä oman ryhmän kanssa.
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
2. Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely toukokuussa hyväksytysti. Tähän liitteeksi laitetaan raportti jossa selostetaan oma osallisuus vaikuttamistapahtumaan ja reflektoidaan omaa roolia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 11 x 4 h = 44 h = n. 1,5 op
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio, lähikertojen suunnittelu ym. 37 h = 1,5 h

Sisällön jaksotus

SYKSY 2019
02.09.2019 13.00 - 16.30 B4-22 (72 henkilöä) Aloitamme suunnittelemaan suurta yhteiskunnallista vaikuttamistapahtumaa. 60 hengen tila.
03.10.2019 13.00 - 16.00 Yhteinen suunnittelu
06.11.2019 13.00 - 16.00 yhteinen seminaari yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijoiden kanssa klo 10-16 Tamkissa
03.12.2019 09.00 - 12.00 Arttelin Tapahtuma
11.12. JOULUJUHLA
KEVÄT 2020:
20.1 4 h Tapahtuman reflektio + ajankohtaiset asiat + loppuvuoden suunnittelua, ryhmät erikseen
3.2 4 h Kriittisyys, tietoisuus, pedagogiikka - sivistyneen ihmisen tehtävät ja vastuut, ryhmät erikseen
23.3 4 h Tulevaisuuden työelämä ja osaaminen, ryhmät erikseen
6.4 4 h Talentia ja työelämätietoisuus A,B ja C ryhmät yhdessä
toukokuu 8 h Ammatillisen kasvun yhteenvedot ja yhteinen ryhmän lopetus - ?????

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei osallistu lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenveto ei sisällä tarvittavaa reflektiivistä tasoa, vaan jää asioiden kuvailuksi.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.

Siirry alkuun