Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK62-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 11.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 02.06.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Laaksonen
Hanna Viitala
Paula Pajunen
Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Irmeli Nieminen
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
7K00BK62

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tavoitteet
- osaa normaalin raskaana olevan ja lapsivuoteisen perhekeskeisen hoidon ja ohjauksen, tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaa toimia niiden ehkäisemiseksi ja osaa konsultoida ja ohjata jatkohoitoon
- osaa tunnistaa raskaana olevan akuutin hoidon tarpeen ja osaa tehdä hoitopäätöksiä
- osaa hoitaa ja ohjata perusterveydenhuollossa hoidettavia raskaudenaikaisia sairauksia
- osaa arvioida ja tukea perheen vuorovaikutusta (parisuhdetta, vanhemmuutta, isänä ja äitinä kasvua ja varhaista vuorovaikutusta lapsen kanssa)
- osaa ehkäistä raskaana olevan tarttuvia tauteja ja ohjata niiden hoidossa ja hoitoon ohjauksessa

Sisältö (Opintojakso)

- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö
- varhainen vuorovaikutus ja parisuhteen ja vanhemmuuden tukeminen työmenetelmät
- lääketieteelliset opinnot

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Aika ja paikka

tammi-toukokuu 2019

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

diagnostinen koe ensimmäisellä tunnilla
1.koe 8.2.
2.koe (perhetyö) 25.4. ryhmätentti
3.koe 23.5.
4. verkkokurssi parisuhteesta, tehtävä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laajuus: 4 op
1 osa 3 op lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö
2 osa 1 op perhekeskeinen moniammatillinen työ
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osallistuminen opetukseen
diagnostinen koe kurssin alussa
1 koe,numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen arviointi
3. koe numeraalinen arviointi
seminaari/työpaja hyväksytty / hylätty
pienryhmätyöskentely , tehtävien tekeminen, pakollinen läsnäolo
parisuhde verkkokurssi hyväksytty7hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
- luennot
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
- teemapajat seminaarissa
- ryhmätyöt,simulaatio
- verkkokurssi parisuhteesta
- itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali:
kertaus- / alkukoe
Eskola & Hytönen (uusin painos) Nainen hoitotyön asiakkaana
(raskaus ja synnytys)+ perustason muistiinpanot
1. Ensimmäinen koe
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
- Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
- Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
- Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito/ Jukka Uotila
- Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta/Riitta Salonen ja Pekka Taipale
- Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
- Käypähoito: raskausdiabetes
2.koe Moniammatillinen perhetyö
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Luvut 3-5, 7-12. WSOY
Parisuhteen roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=20
Vanhemmuuden roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=19
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen: Luku 1: kiintymyssuhdeteoria - mentalisaatio ja dialogisuus s.17-23, luvut 2-5.
Haapio, Koski, Koski, Paavilainen (2009) Perhevalmennus. Edita Luvut 2-6. (Niin, että ymmärrätte perhevalmennuksen tavoitteet ja perhemuodot, keskeiset kirjan esittämät menetelmät ja sisällöt perhevalmennukseen)
ehkäisyyn liittyvää materiaalia. käypähoito
työpajoissa työstetty materiaali (isyys ja vanhemmuus, raskauden ehkäisy, parisuhde)
3. koe
- 1. kokeen materiaali +
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosio)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl (osittain, sivut sovitaan myöhemmin)
Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20
http://www.lasinenlapsuus.fi/
Thl sivusto, lomakkeet
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/lomakkeet/lomakkeet_neuvolatyohon
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Päihteideongelmaisen hoitoonohjaus neuvolassa.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Terveysportti/Lääkärin tietokannat:
-Lääkkeiden käyttö raskauden aikana/Heli Malm
-Raskaana oleva päihdekäyttäjä
-Toistuva keskenmeno/Eero Varila
-Uhkaava ennenaikainen synnytys
-Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö
4 op 4x 27 tuntia on 108
lähiopetusta
2.tutorlähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä 70 tuntia

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen( äiti,sikiö,isä)terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kokonaisuuteen liittyy 7 viikon harjoittelu jatkumoneuvoloissa

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa,mutta osallistuminen suotavaa
pienryhmätööskentely pakollinen
työpajat pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin
Opiskelija ei ole aloittanut portfoliotyöskentelyään sovitulla tavalla

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ,ja asiakasnäkökulma puutteellista

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävä
osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua

Siirry alkuun