Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön tutkimus (2op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT90-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.08.2019 - 15.10.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2019 - 24.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö
Raakel Viheroksa
Opintojakso
7K00CT90

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita

Sisältö (Opintojakso)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Aika ja paikka

Orientaatio 22.10./pakollinen läsnäolo. Posterikävely 20.11./pakollinen läsnäolo.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suorituksen hyväksyminen edellyttää orientaation ja posterikävelyyn osallistumista sekä annettujen tehtävien tekemistä hyväksytyllä tasolla (opiskelija osoittaa riittävää tietämystä alueesta).
Kurssin arvosana muodostuu tehtäväkirjan ja posterin/tiivistelmän perusteella. Tehtäväkirja on 2/3 ja posteri/tiivistelmä 1/3 arvosanasta (erillinen ohjeistus orientaatiossa ja tabulassa). Ei mahdollisuutta kirjatenttiin.

Uusinta: 1. Uusinta= paritehtävän täydentäminen opettajan pyynnöstä 1. kerran
2. Uusinta= paritehtävän täydentäminen opettajan pyynnöstä 2. kerran

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suorituksen hyväksyminen edellyttää orientaatioon ja posterikävelyyn osallistumista sekä annettujen tehtävien tekemistä hyväksytyllä tasolla (opiskelija osoittaa riittävää tietämystä alueesta).
Kurssin hyväksytty arvosana muodostuu tehtäväkirjan ja posterin/tiivistelmän perusteella numeerisesti 1-5. Arvosanan muodostuminen/painotus tehtävien välillä: Tehtäväkirja 2/3 ja tiivistelmä/portfolio 1/3 kurssin kokonaisarvosanasta (lisätietoa/ohjeistus orientaatiossa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Parityöskentely lähiopetustunneilla (läsnäolo erittäin suotavaa)
Ryhmätyöskentely
Kirjalliset tehtävät

Oppimateriaalit

Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Kylmä, J ja Juvakka, T. Laadullinen terveystutkimus
Vilkka, H. Tutki ja kehitä, soveltuvin osin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö yhteensä 54 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio ja posterikävely läsnäolopakollisia. Kurssin tehtäviä työstetään osittain oppitunneilla, joten läsnäolo erittäin suotavaa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelija kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Siirry alkuun