Hoitotyön tutkimus (2op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT90-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.08.2019 - 15.10.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2019 - 24.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kätilön tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
Sisältö (Opintojakso)
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.
Aika ja paikka
Orientaatio 22.10./pakollinen läsnäolo. Posterikävely 20.11./pakollinen läsnäolo.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suorituksen hyväksyminen edellyttää orientaation ja posterikävelyyn osallistumista sekä annettujen tehtävien tekemistä hyväksytyllä tasolla (opiskelija osoittaa riittävää tietämystä alueesta).
Kurssin arvosana muodostuu tehtäväkirjan ja posterin/tiivistelmän perusteella. Tehtäväkirja on 2/3 ja posteri/tiivistelmä 1/3 arvosanasta (erillinen ohjeistus orientaatiossa ja tabulassa). Ei mahdollisuutta kirjatenttiin.
Uusinta: 1. Uusinta= paritehtävän täydentäminen opettajan pyynnöstä 1. kerran
2. Uusinta= paritehtävän täydentäminen opettajan pyynnöstä 2. kerran
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suorituksen hyväksyminen edellyttää orientaatioon ja posterikävelyyn osallistumista sekä annettujen tehtävien tekemistä hyväksytyllä tasolla (opiskelija osoittaa riittävää tietämystä alueesta).
Kurssin hyväksytty arvosana muodostuu tehtäväkirjan ja posterin/tiivistelmän perusteella numeerisesti 1-5. Arvosanan muodostuminen/painotus tehtävien välillä: Tehtäväkirja 2/3 ja tiivistelmä/portfolio 1/3 kurssin kokonaisarvosanasta (lisätietoa/ohjeistus orientaatiossa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Parityöskentely lähiopetustunneilla (läsnäolo erittäin suotavaa)
Ryhmätyöskentely
Kirjalliset tehtävät
Oppimateriaalit
Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Kylmä, J ja Juvakka, T. Laadullinen terveystutkimus
Vilkka, H. Tutki ja kehitä, soveltuvin osin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö yhteensä 54 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio ja posterikävely läsnäolopakollisia. Kurssin tehtäviä työstetään osittain oppitunneilla, joten läsnäolo erittäin suotavaa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelija kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä