Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede eilen ja tänään (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.08.2019 - 15.10.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2019 - 24.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö
Raakel Viheroksa
Opintojakso
7K00CT89

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta

Sisältö (Opintojakso)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

1. Uusinta tehtävän täydentäminen 1. kerran.
2. Uusinta tehtävän täydentäminen 2. kerran.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. ryhmä/yksilötehtävän perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientaatio ja aloitusluento 21.10. Läsnäolo on pakollinen orientaatiotunnilla. Opetusmenetelminä ovat verkkokeskustelut,keskusteluluennot sekä parityönä/ryhmätyönä tehtävä kirjallinen essee, seminaari (esitys vaikuttaa arvosanaan). Vertaisarviointi ja itsearviointi kuuluvat kurssiin. Kurssiin liittyy olennaisena osana Profitu hankkeen Geenikartta – tie terveyteen seminaari 24.10. sekä Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus PERLAn ja Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan, CHILDCARE-tutkimushankkeen ja Suomen Miestutkimuksen Seuran yhteistyössä järjestämä tutkimusseminaari 8.11. Ohjeet kurssin suorittamiseen sekä esseen tekemiseen ja esittämiseen annetaan orientaatiossa/aloitusluennolla.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena: Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
Muu tunneilla tai tabulassa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 18 h. ja itsenäistä opiskelua 63 h.
Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvollisuus.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä lokakuun alkuun mennessä. Muutoksia sisältöön voi vielä tulla. Esseen/esityksen arviointikriteerit käydään orientaatiotunnilla läpi. Arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä ja seminaariesityksestä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Siirry alkuun