Skip to main content

Nursing Science in Past and Now (3cr)

Code: 7K00CT89-3023

General information


Enrolment period
06.08.2019 - 15.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.10.2019 - 24.11.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Teachers
Raakel Viheroksa
Person in charge
Raakel Viheroksa
Course
7K00CT89

Objectives (course unit)

The student
- knows what science and nursing science are;
- is aware of the meaning of other sciences for nursing science and nursing practice;
- knows the historical bases behind the current state of the field;
- understands the meaning of nursing science in nursing practice and social decision-making;
- knows the basics of scientific argumentation and evidence-based thinking.

Content (course unit)

- science, nursing science and its relationship to other sciences;
- the historical development of nursing science
- recent nursing research as a basis for nursing practice and science
- using nursing science in decision-making in social and health care in society
- basis for scientific argumentation and evidence-based practice

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

1. Uusinta tehtävän täydentäminen 1. kerran.
2. Uusinta tehtävän täydentäminen 2. kerran.

Assessment methods and criteria

Arviointi asteikolla 0-5. ryhmä/yksilötehtävän perusteella.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Orientaatio ja aloitusluento 21.10. Läsnäolo on pakollinen orientaatiotunnilla. Opetusmenetelminä ovat verkkokeskustelut,keskusteluluennot sekä parityönä/ryhmätyönä tehtävä kirjallinen essee, seminaari (esitys vaikuttaa arvosanaan). Vertaisarviointi ja itsearviointi kuuluvat kurssiin. Kurssiin liittyy olennaisena osana Profitu hankkeen Geenikartta – tie terveyteen seminaari 24.10. sekä Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus PERLAn ja Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan, CHILDCARE-tutkimushankkeen ja Suomen Miestutkimuksen Seuran yhteistyössä järjestämä tutkimusseminaari 8.11. Ohjeet kurssin suorittamiseen sekä esseen tekemiseen ja esittämiseen annetaan orientaatiossa/aloitusluennolla.

Learning materials

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena: Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
Muu tunneilla tai tabulassa ohjeistettu materiaali.

Student workload

Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 18 h. ja itsenäistä opiskelua 63 h.
Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvollisuus.

Content scheduling

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Completion alternatives

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Further information

Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä lokakuun alkuun mennessä. Muutoksia sisältöön voi vielä tulla. Esseen/esityksen arviointikriteerit käydään orientaatiotunnilla läpi. Arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä ja seminaariesityksestä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Go back to top of page