Aluesuunnitteluprojekti (8 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00CJ97-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 15.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2019 - 05.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- TAMK Kielet ja viestintä
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ilkka Tasanen
- Kalle Tammi
- Eveliina Asikainen
- Kristiina Tillander
- Arto Huovila
- Minna Nyström
- Vastuuhenkilö
- Minna Nyström
- Ryhmät
-
18I800Rakennusarkkitehti
- Opintojakso
- 5R00CJ97
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla opiskelija tutustuu maankäytön suunnittelun ja yhdyskuntasuunnittelun perusteisiin ja historiaan. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää yhdyskuntasuunnittelun merkityksen arkkitehtisuunnittelun perustana.
Opiskelija osaa laatia pientaloalueen aluesuunnitelmaluonnoksen.
Sisältö (Opintojakso)
Maiseman ja rakennetun ympäristön analysoinnin perusteet ja menetelmät.
Yhdyskuntasuunnittelun perusteet.
Yhdyskuntasuunnittelun historia.
Englannin opinnot on integroitu opintojakson sisältöön
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Perustiedot materiaaleista, rakenteista ja suunnittelusta.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Englannin osalta pidetään kirjallinen koe.
1. uusinta 19.3.2020
2. uusinta 16.4.2020
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetustunneilla on pakollinen.
Läsnäolo krittiikkitilaisuuksissa pakollinen.
Harjoitustyöt pitää palauttaa ajallaan. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.
Suullinen ja / tai kirjallinen opettajan arviointi ja vertaisarviointi kritiikkitilaisuuksissa (suomi & englanti)
Englanti: kirjallinen koe 40% (englannin kokonaisarvosanasta), ryhmätyö 30%, loppukritiikki 30%, etätehtävistä tulee olla palautettuna 80%.
Arvosana 0 - 5 osaamistason mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Projektimuotoinen opiskelu.
Oppimispäiväkirja ja tuntikirjanpito.
Opintojakson työskennellään tiimeissä ja tehdään koko opintojakson ajan vaiheittain etenevää projektityötä Archicad-suunnitteluohjelmalla.
Pientaloanalyysi ja kaupunkiluonto-tehtävä
Lisäksi lähiopetusta, projektityöseminaareja ja kritiikkitilaisuuksia.
Opetus suomeksi ja englanniksi.
Opintojakso nivoutuu suurelta osin yhteen Yhdyskuntasuunnittelun perusteet -opintojakson kanssa.
Englannin osuudessa harjoitellaan erityisesti oman alan sanaston hallintaa sekä suullisia taitoja - keskustelua ja esiintymistä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 8 op, josta englannin osuus 2 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op.
Sisällön jaksotus
Opintojakson jaksotus esitellään kurssin alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluentoja
Yhteistyötä Tampereen kaupungin kaavoitusosaston kanssa tai muiden kuntien kanssa
Kansainvälisyys
Luennoitsijoina kansainvälisiä vaihto-opettajia mahdollisuuksien mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimukset: Suunnittelutyön perusteet, Arkkitehtuurin perusteet, Suunnitteluprojekti 1, Englannin peruskieliopinnot tai vastaavat tiedot.
Kurssilla on käytössä Tabula, jossa materiaali digitaalisessa muodossa.
Opetuksessa painotetaan laadukkaan suunnittelun merkitystä, joka edesauttaa osaltaan kestävää kehitystä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja, jolloin ryhmätyö ei onnistu. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi kykene soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan paneuduttu.
Englanti: Opiskelija
• Ei selviydy työelämän yleisistä ja alakohtaisista keskustelutilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai vaikea ymmärtää.
• Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska opiskelijalla on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
• Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa irrallisia lauseita ja ajatuksia.
• Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
• Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
• Käyttää kieliopin perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa, jolloin oma osuus ryhmätyöstä jää vähäiseksi.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Hän osaa ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
Englanti: Opiskelija
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille.
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi.
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti soveltaen opittuja asioita sekä saatua ohjausta ja palautetta.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Englanti: Opiskelija
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti.
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti.
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi.
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu.
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön sitoutuneesti, aktiivisesti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Englanti: Opiskelija
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä.
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä.
• ääntää luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.