Siirry suoraan sisältöön

Organizations and Management (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00EC43-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 04.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Hautaviita
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Opintojakso
7H00EC43

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- hallitsee hallinnon ja johtamisen keskeiset käsitteet
- osaa yleisimmät organisaatio- ja johtamisteoriat
- tuntee sosiaali- ja terveysalan päätöksentekoprosessit
- tunnistaa toimijoiden vastuu- ja valtasuhteet
- hallitsee sosiaali- ja terveysalan muutoksenhaku- ja valitusprosessit

Sisältö (Opintojakso)

- hallinnon ja johtamisen keskeiset käsitteet ja tutkimusala
- organisaatio- ja johtamisteoriat
- päätöksentekoprosessit sosiaali- ja terveysalalla
- sosiaali- ja terveysalan muutoksenhaku- ja valitusprosessit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Aika ja paikka

aloitusluento 4 h, verkkokurssi, seminaarit 4h
tarkemmat suoritukseen liittyvät ohjeet kurssin tabula-sivustolla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

arvioitavat tiimitehtävät
aikataulut tabula-sivustolla, luennot ja seminaari lukujärjestyksessä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiimitehtävä 1 = hyv/hyl
Tiimitehtävä 2 = 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

verkkokurssi, aloitusluento 4 h, seminaari 4 h

Oppimateriaalit

Harisalo R. Organisaatioteoriat. Tampereen yliopistopaino Oy. 2008
Seeck H Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin. Gaudeamus. 2012.
Juuti P. (toim.) Johtaminen eilen, tänään, huomenna. Otava 2006.
Juuti P. Muutospuhe. PS - Kustannus. Aavaranta-sarja. 2005.
Launis K. (et.) Muutospajaohjaajan opas. Työministeriö, 2010
Rissanen S. & Lammintakanen J. (toim.): Sosiaali- ja terveysjohtaminen, WSOY 2011.
Salminen A. Julkisen toiminnan johtaminen: hallintotieteen perusteet. Edita. 2004.
Schein E. H. Organisaatiokulttuuri ja johtaminen. Weilin- Göös. 1987 (vaikka vanha, niin perusteos).
Virtanen P. & Stenvall, J. Julkinen johtaminen. Tietosanoma. 2019.
Mattila Pekka 2015, Peilejä Johtajuuteen, Talentum
Jarenko, Karoliina, Martela Frank, Järvilehto Lauri, 2015, Draivi –voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Talentum
Sydänmaanlakka Pentti 2015, Älykäs julkinen johtaminen, Talentum
Lahdes Tero, Ryynänen Aarno 2015, Tositarinoita hyvästä yhteistoiminnasta 2, Solar Solutions
Hiltunen Arto 2015, Johtamisesta, Talentum
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti, Toikko Timo 2015, Dialoginen johtaminen, Tampere Univesity Press
Alahuhta Matti 2015, Kirkas suunta ja ihmisten voima, Docendo
Henttonen Elina, LaPointe Kirs 2015, Työelämän toisinajattelijat, Gaudeamus
Nissinen Vesa, Kinnunen Tommi, Jorma Sakari 2015, Syväoppimisesta syväjohtamiseen, Talentum
Aura Ossi, Ahonen Guy 2015, Strategisen hyvinvoinnin johtaminen, Talentum (myös sähkökirjana)
Torkko Sakari 2015, Lean asiantuntijatyön johtamisessa, Talentum (myös sähkökirjana)
Nurmi Heli 2016, Työuupumuksen itsehoito – kuinka kierrän karikot, Duodecim (myös sähkökirjana)
Hallintolaki
Kuntalaki

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, opiskelijan työtä 135 tuntia
alkuluento 4 tuntia, seminaari 4 tuntia, itsenäinen työ ja osallistuminen verkkokurssiin 127 tuntia

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Siirry alkuun