Organizations and Management (5 cr)
Code: 7H00EC43-3001
General information
- Enrolment period
- 10.06.2019 - 04.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- MD in Management and Development of Wellbeing Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
Objectives (course unit)
The Student
- masters the key concepts of management and leadership;
- knows the most common organisational and management theories;
- masters the decision-making processes of health and social care;
- identifies the participants’ responsibility and power relations;
- masters the social and health appeal and complaint processes.
Content (course unit)
- key concepts of administration and leadership and the study field
- organisational and management theories
- decision-making processes, and power and responsibility relationships in the social and health sectors
- social and health appeal and complaint processes
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analysss and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Location and time
aloitusluento 4 h, verkkokurssi, seminaarit 4h
tarkemmat suoritukseen liittyvät ohjeet kurssin tabula-sivustolla
Exam schedules
arvioitavat tiimitehtävät
aikataulut tabula-sivustolla, luennot ja seminaari lukujärjestyksessä
Evaluation methods and criteria
Tiimitehtävä 1 = hyv/hyl
Tiimitehtävä 2 = 0-5
Assessment scale
0-5
Teaching methods
verkkokurssi, aloitusluento 4 h, seminaari 4 h
Learning materials
Harisalo R. Organisaatioteoriat. Tampereen yliopistopaino Oy. 2008
Seeck H Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin. Gaudeamus. 2012.
Juuti P. (toim.) Johtaminen eilen, tänään, huomenna. Otava 2006.
Juuti P. Muutospuhe. PS - Kustannus. Aavaranta-sarja. 2005.
Launis K. (et.) Muutospajaohjaajan opas. Työministeriö, 2010
Rissanen S. & Lammintakanen J. (toim.): Sosiaali- ja terveysjohtaminen, WSOY 2011.
Salminen A. Julkisen toiminnan johtaminen: hallintotieteen perusteet. Edita. 2004.
Schein E. H. Organisaatiokulttuuri ja johtaminen. Weilin- Göös. 1987 (vaikka vanha, niin perusteos).
Virtanen P. & Stenvall, J. Julkinen johtaminen. Tietosanoma. 2019.
Mattila Pekka 2015, Peilejä Johtajuuteen, Talentum
Jarenko, Karoliina, Martela Frank, Järvilehto Lauri, 2015, Draivi –voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Talentum
Sydänmaanlakka Pentti 2015, Älykäs julkinen johtaminen, Talentum
Lahdes Tero, Ryynänen Aarno 2015, Tositarinoita hyvästä yhteistoiminnasta 2, Solar Solutions
Hiltunen Arto 2015, Johtamisesta, Talentum
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti, Toikko Timo 2015, Dialoginen johtaminen, Tampere Univesity Press
Alahuhta Matti 2015, Kirkas suunta ja ihmisten voima, Docendo
Henttonen Elina, LaPointe Kirs 2015, Työelämän toisinajattelijat, Gaudeamus
Nissinen Vesa, Kinnunen Tommi, Jorma Sakari 2015, Syväoppimisesta syväjohtamiseen, Talentum
Aura Ossi, Ahonen Guy 2015, Strategisen hyvinvoinnin johtaminen, Talentum (myös sähkökirjana)
Torkko Sakari 2015, Lean asiantuntijatyön johtamisessa, Talentum (myös sähkökirjana)
Nurmi Heli 2016, Työuupumuksen itsehoito – kuinka kierrän karikot, Duodecim (myös sähkökirjana)
Hallintolaki
Kuntalaki
Student workload
5 op, opiskelijan työtä 135 tuntia
alkuluento 4 tuntia, seminaari 4 tuntia, itsenäinen työ ja osallistuminen verkkokurssiin 127 tuntia
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.