Kansainväliset liiketoimintamahdollisuudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00CE25-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.05.2019 - 14.08.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.08.2019 - 13.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Ikaalinen
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa tutkia kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia ja aloittaa yrityksen kansainväliset operaatiot.
Aika ja paikka
Lähipäivät Ikaalisissa to-pe
15. - 16.8.2019
12. - 13.9.2019
10. - 11.10.2019
14. - 15.11.2019
12. - 13.12.2019
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Esitykset ja arvioinnit joulukuun lähipäivissä
Uusintapäivät sovitaan henkilökohtaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnot arvioidaan asteikolla 0 – 5.
Kansainvälisen liiketoiminnan menetelmät -jakson ja englannin kielen osuudet arvioidaan omina erillisinä toteutuksinaan opettajan toteutussuunnitelman mukaisesti.
Integroitujen opintojaksojen (Verkosto-osaamisen hyödyntäminen kv-liiketoiminnassa, Kansainväliset liiketoimintamahdollisuudet, Maailman talouden haasteet ja Kansainvälistyvät liiketoimintakulttuurit) arviointi perustuu seuraaviin arviointikohteisiin:
Itsearviointi – omiin oppimistavoitteisiin pääseminen 10 %
Kansainvälistymissuunnitelman arviointi – vertaisarviot, opettajien arviot, yrityksen arvio 40 %
Vertaisarviointi – toisten oppimisen edistäminen 10 %
Läsnäolo lähipäivissä 10 %
Ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen yhteisten lähipäivien suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä yhteisten materiaalien tuottamiseen (verkostoluettelot jne.) 30 %
Itse- ja vertaisarvioinnin sekä kansainvälistymissuunnitelman perustana olevat kriteerit sovitaan opiskelijoiden kanssa yhdessä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Syksyn opetus toteutetaan Kansainväliset mahdollisuudet –moduulin opintojaksojen integrointina. Punaisena lankana kulkee kansainvälistymiselvityksen tekeminen asiakasyritykselle, minkä toteuttamista muiden kurssien opit tukevat.
Monimuotokouluksessa oppiminen perustuu etä- (ennakko)tehtäviin ja lähipäiviin. Etätehtävät sisältävät erilaista kirjallisuutta ja muuta lähdemateriaalia, niihin pohjautuvia tehtäviä ja harjoituksia. Etätehtävät julkaistaan Tabulassa.
Lähipäivien aikana korostuvat metataitojen oppiminen, asioiden jäsentely, tiedon etsiminen relevanteista lähteistä ja soveltaminen käytäntöön. Kansainvälisten mahdollisuuksien moduulissa tavoitellaan sitä, että oppijat saavat hyvän käsityksen olennaisimmista yrityksen kansainvälistymiseen liittyvistä asioista ja myös että tietoa rikastetaan vierailujen ja/tai vierasluennoitsijoiden avulla. Oppijat osallistuvat aktiivisesti myös lähipäivien järjestämiseen ja sisällön tuottamiseen.
Oppimateriaalit
Materiaalia ja linkkejä kootaan oppijoiden kanssa yhdessä Tabulaan. Tavoitteena on tuottaa koko ryhmälle hyvä paketti ajankohtaisista materiaaleista ja tietolähteistä, joista kansainvälistyvä yritys pystyy löytämään tietoa ja tahoja, jotka toimivat kansainvälisessä kentässä ja edistävät suomalaisten yritysten vienti- tai tuontitoimintaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Integroidun osuuden kokonaislaajuus on 20 op, joten varaa riittävästi aikaa kalenteristasi!
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista voidaan sopia henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Moduulin aikana tehdään toimeksiantajayritykselle kansainvälistymisselvitys. Opiskelijat etsivät itse yritykset, joille he tekevät kansainvälistymisselvitykset joko yksin tai maksimissaan 3 henkilön ryhmissä.
Kansainvälisyys
Lyhyt vaihto Berliiniin sekä mahdolliset lähijaksojen vierailijat.
Lisätietoja opiskelijoille
Vastuu lähijaksojen sisällöstä jaetaan opiskelijaryhmille. Jokainen on mukana ryhmässä, joka vastaa yhden puolen päivän toteutuksesta. Ko. ohjelma suunnitellaan siten, että ryhmälle tarjotaan olennaista tietoa käsiteltävänä olevan maan/vientialueen erityispiirteistä, verkostoista, talouden kehitysnäkymistä, kulttuurista ja muista olennaisista asioista, jotka tulee pitää mielessä, kun halutaan kansainvälistyä ko. alueelle. Ryhmät miettivät omaan osuuteensa liittyen ennakkotehtävät, jotka palautetaan Tabulaan.
Rymien suunnitelmat välitetään valmentajille etukäteen ja valmentajat tukevat ryhmien toteutuksia omalta osaltaan. Ryhmät valitsevat itse käsiteltävät alueet kiinnostuksensa/tarpeidensa mukaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Oppija on jättänyt tekemättä ja palauttamatta ennakkotehtävät eikä ole osallistunut lähipäiviin. (Palauttamattomista töistä merkitään -1 kokonaisarvosanaan). Hän ei ole palauttanut kansainvälistymiskartoitusta tai on tehnyt sen hyvin heikosti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Oppija on jättänyt palauttamatta useita ennakkotehtäviä ja osallistuminen lähipäivissä sekä panostus yhteisten materiaalien kerryttämiseen on ollut kovin vaatimatonta tai on useita poissaoloja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Oppija on osallistunut moduulin lähipäiviin ja tiedon etsimiseen ja tuottamiseen aktiivisesti. Hän on palauttanut ennakkotehtävät sovitusti ja paneutunut tosissaan kansainvälistymiskartoituksen tekemiseen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Oppija on suoriutunut moduulin suorittamisesta kiitettävästi. Hän on palauttanut kaikki tehtävät määräajassa ja suoritukset on tehty huolellisesti ja mietitty syvällisesti. Oppija on aktiivisesti osallistunut lähipäivien ohjelmiin ja tuonut hyvää ja lisäarvoa tuottavaa materiaalia koko ryhmän tueksi. Itse- ja vertaisarvioinnit ovat realistisia ja ne ovat hyvin perustellut. Poissaoloja on enintään yhdeltä kerralta. Vastuuryhmä on työskennellyt yhdessä määritellyn kriteeristön mukaisesti. Oppija on päässyt opetussuunnitelmassa mainittuihin osaamistavoitteisiin.