Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT71-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2019 - 14.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.03.2019 - 02.06.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Johanna Granlund
Anne Partanen
Opintojakso
7K00CT71

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
-osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä eri konteksteissa
-osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja
-osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikuttavuutta

Sisältö (Opintojakso)

-erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat
-ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
-ohjaus erilaisissa kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
-ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
-ohjauksen vaikuttavuuden arviointi

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.
Läsnäolopakolliset seminaarit, joissa esitykset "Onnistuuko ohjaus" -teemoista ja digitaalinen ohjaustuotos raportteineen.
Raportin kirjoittamiseen kuuluu myös kirjoitusviestinnän osuus.
Seminaarista poissaolo korvataan esseellä, jossa yksilötyönä referoidaan ja vertaisarvioidaan muiden ryhmien työt Tamk:n kirjallisen raportointiohjeiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava seminaariesitys ohjausosaamisen teoriasta (50% arvioinnista) ja animaatio/video ja siitä yksilönä tehty raportti (50% arvioinnista). Arvioinnissa huomioidaan suullinen seminaariesitys, animaatio/video, animaation/videon raportti ja vertaisarviointi. Digitaaliset palvelut terveysalalla (hyväksytty/hylätty)
Kurssin suorittamiseksi kaikki osat täytyy olla hyväksyttyjä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät ja itsenäinen työskentely. Toteutussuunnitelma voi täydentyä ennen orientaatiota.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat.
Terveyskylän eri talot, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 teoria: luento-opetus 4h-6h (voi täydentyä), seminaari 8-10h ja 69h itsenäistä opiskelua (seminaariesityksen valmistelu, animaation/videon teko ja raportti)
Osa 2 kirjoitusviestinnässä orientaatio ja kirjoituspaja

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria (Kts. lisätiedot alla)
Osa 2: Kirjoitusviestintä (sisältää tehtävän ja raportin)
Tehtävä 1. Ohjausosaamisen (ohjausopetus) tehtävän tekeminen ja esittäminen esitysseminaarissa. Suullinen vertaisarviointi. Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan esseellä, jossa referoidaan ja vertaisarvioidaan esseessä muiden ryhmätöiden aihealueet Tamk:n kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaan.(numeraalinen arviointi)
Tehtävä 2. Digitaaliset palvelut verkkotyöskentely . (hyväksytty/hylätty)
Tehtävä 3. Animaation ja videon tekeminen, raportointi ja suullinen ja kirjallinen vertaisarviointi. Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus.Poissaolo esitysseminaarista korvataan esseellä, jossa referoidaan ja vertaisarvioidaan esseessä muiden ryhmätöiden aihealueet Tamk:n kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaan. (numeraalinen arviointi)
Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä. Essee, josta 50 % tulee olla workhoppiin osallistuessa valmiina, otetaan mukaan workshopiin. Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa. Sisältää erillisen oman osaamisen arvioinnin. (hyväksytty/hylätty)

Lisätietoja opiskelijoille

Videon tekeminen joko kuvaamalla tai tekemällä animaatiovideo. Animaatio tehdään, joko Vyond (tai PowToon-ohjelmilla).
Harjoittele Vyond ohjelman käyttöä ensin 14vrk ilmaisversiolla. Varaa sitten ryhmällesi työskentelyaika GoAnimate animaationteko-ohjelmaan (vain yksi ryhmä voi kerrallaan tätä käyttää). Valmiin animaation/videon kesto on 3-5 minuuttia. Lisätietoa orientaatiotunnilla (läsnäolo pakollinen). Myös seminaareissa läsnäolo pakollinen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
• Ei ole osallistunut ryhmätöihin eikä lähiopetukseen
• Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
• Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät: ryhmätyöt eivät ole täysin tehtävänannon mukaisia, tehtävissä ja essee -tehtävässä on puutteita
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ja oivaltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin

Siirry alkuun