Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT71-3031
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2019 - 14.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.03.2019 - 02.06.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Opettajat
- Johanna Granlund
- Anne Partanen
- Opintojakso
- 7K00CT71
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
-osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä eri konteksteissa
-osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja
-osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikuttavuutta
Sisältö (Opintojakso)
-erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat
-ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
-ohjaus erilaisissa kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
-ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
-ohjauksen vaikuttavuuden arviointi
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Läsnäolopakolliset seminaarit, joissa esitykset "Onnistuuko ohjaus" -teemoista ja digitaalinen ohjaustuotos raportteineen.
Raportin kirjoittamiseen kuuluu myös kirjoitusviestinnän osuus.
Seminaarista poissaolo korvataan esseellä, jossa yksilötyönä referoidaan ja vertaisarvioidaan muiden ryhmien työt Tamk:n kirjallisen raportointiohjeiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava seminaariesitys ohjausosaamisen teoriasta (50% arvioinnista) ja animaatio/video ja siitä yksilönä tehty raportti (50% arvioinnista). Arvioinnissa huomioidaan suullinen seminaariesitys, animaatio/video, animaation/videon raportti ja vertaisarviointi. Digitaaliset palvelut terveysalalla (hyväksytty/hylätty)
Kurssin suorittamiseksi kaikki osat täytyy olla hyväksyttyjä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät ja itsenäinen työskentely. Toteutussuunnitelma voi täydentyä ennen orientaatiota.
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat.
Terveyskylän eri talot, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 teoria: luento-opetus 4h-6h (voi täydentyä), seminaari 8-10h ja 69h itsenäistä opiskelua (seminaariesityksen valmistelu, animaation/videon teko ja raportti)
Osa 2 kirjoitusviestinnässä orientaatio ja kirjoituspaja
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria (Kts. lisätiedot alla)
Osa 2: Kirjoitusviestintä (sisältää tehtävän ja raportin)
Tehtävä 1. Ohjausosaamisen (ohjausopetus) tehtävän tekeminen ja esittäminen esitysseminaarissa. Suullinen vertaisarviointi. Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan esseellä, jossa referoidaan ja vertaisarvioidaan esseessä muiden ryhmätöiden aihealueet Tamk:n kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaan.(numeraalinen arviointi)
Tehtävä 2. Digitaaliset palvelut verkkotyöskentely . (hyväksytty/hylätty)
Tehtävä 3. Animaation ja videon tekeminen, raportointi ja suullinen ja kirjallinen vertaisarviointi. Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus.Poissaolo esitysseminaarista korvataan esseellä, jossa referoidaan ja vertaisarvioidaan esseessä muiden ryhmätöiden aihealueet Tamk:n kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaan. (numeraalinen arviointi)
Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä. Essee, josta 50 % tulee olla workhoppiin osallistuessa valmiina, otetaan mukaan workshopiin. Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa. Sisältää erillisen oman osaamisen arvioinnin. (hyväksytty/hylätty)
Lisätietoja opiskelijoille
Videon tekeminen joko kuvaamalla tai tekemällä animaatiovideo. Animaatio tehdään, joko Vyond (tai PowToon-ohjelmilla).
Harjoittele Vyond ohjelman käyttöä ensin 14vrk ilmaisversiolla. Varaa sitten ryhmällesi työskentelyaika GoAnimate animaationteko-ohjelmaan (vain yksi ryhmä voi kerrallaan tätä käyttää). Valmiin animaation/videon kesto on 3-5 minuuttia. Lisätietoa orientaatiotunnilla (läsnäolo pakollinen). Myös seminaareissa läsnäolo pakollinen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
• Ei ole osallistunut ryhmätöihin eikä lähiopetukseen
• Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
• Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät: ryhmätyöt eivät ole täysin tehtävänannon mukaisia, tehtävissä ja essee -tehtävässä on puutteita
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ja oivaltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin