Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT71-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2019 - 28.10.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.10.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anna Rinne
Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Anna Rinne
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
7K00CT71

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
-osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä eri konteksteissa
-osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja
-osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikuttavuutta

Sisältö (Opintojakso)

-erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat
-ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
-ohjaus erilaisissa kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
-ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
-ohjauksen vaikuttavuuden arviointi

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Seminaarit

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
Työpajatyöskentely ja ennakkotehtävä: hyväksytty/ hylätty
Ryhmätyö 1: lukupiiri: Hyväksytty/hylätty
Ryhmätyö 2 : Ohjaustilanteen suunnittelu ja esittäminen. Ryhmäraportti. Arvosana
Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 teoria lähiopetus 20h ja 59h itsenäistä opiskelua
Osa 2 kirjoitusviestintä pienryhmittäin tehtävänanto 1h ja palautustunti 1h

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria
Toteutuksen aloitusluennolla on läsnäolovelvollisuus. Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen. Ohjausmateriaalien esittelytunnin poissaolo korvataan tekemällä ryhmätyö yksilösuorituksena. Ryhmätyö 2: Ohjaustilanteen suunnittelu ja esittäminen esitysseminaarissa Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Ohjaustehtävästä tehdään ryhmäraportti.. Poissaolo esitysseminaarista korvataan osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin.
Ryhmätyö 3: Vertaisarviointi toisen ryhmän digitaalisesta ohjaustehtävästä. Jos on poissa seminaarista, vertaisarviointi tehdään yksilötyönä.
Ryhmätyö 4: Kurssikirjan opiskelu opintopiirissä.
Kirjallisen tehtävän palautus sovitaan orientaatiotunnilla.
Osa 2: Kirjoitusviestintä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

30.10. 2019 kello 12:30-15:45 ja 7.11 8:30-11:45 työpajassa on läsnäolovelvollisuus kaikille osallistujille.
3.- 4.12.2019 seminaari, jossa läsnäolovelvollisuus kaikille osallistujille koko seminaarin ajan.
Kirjoitusviestinnän työpajoista on osallistuttava vähintään yhteen (työpajojen aikataulut lukujärjestyksessä).

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
• Ei osallistuu (ryhmä)harjoituksiin
• Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
• Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät, tehtävä ei ole täysin tehtävänannon mukainen, tehtävässä on puutteita.
• Osallistuu (ryhmä)harjoituksiin vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu (ryhmä)harjoituksiin aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu (ryhmä)harjoituksiin aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ja oivaltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin

Siirry alkuun