Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00CV06-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 11.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 15.02.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
7B00CV06

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat

Sisältö (Opintojakso)

Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö

Aika ja paikka

Info 5.12.2018
7.1 - 14.2.2019

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti ja sen palaute 10.2.2019
Uusintentit Examissa. Ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti
Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin. Tehtävään (pro gradu tai amk-opinnäytetyö) perehtyminen voi nostaa tai laskea arvosanaa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut ja työskentely pienryhmissä opettajan johdolla, itsenäinen opiskelu (Tabulassa mainitun kirjallisuuden ja muun materiaalin lukeminen sekä perehtyminen opinnäytetöihin). Tarkempi jaksotus on esitetty Tabulassa.

Oppimateriaalit

Alkutentti:
Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko & Sajavara Paula: Tutki ja kirjoita. 2009 tai uudempi painos. Tammi.

LISÄMATERIAALIA
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Kananen J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Vilkka Hanna: Tutki ja kehitä. 2015. PS-kustannus.
Vilkka H & Airaksinen T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.
INTERNET-MATERIAALI
Menetelmäopetuksen tietovaranto, http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Metodix, https://metodix.wordpress.com/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko ryhmän yhteiset: 15 t
Pienryhmätunnit: 4 t/ryhmä
Itsenäinen työskentely: 62 t

Sisällön jaksotus

Tabulassa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo pakollinen kaikilla kontaktitunneilla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheita.
Opiskelija ei osaa tarkastella määrällistä eikä laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.

Siirry alkuun