Tutkimustyön perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00CV06-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.11.2018 - 11.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2019 - 15.02.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eeva Liikanen
- Vastuuhenkilö
- Kirsi Mansikkamäki
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- 7B00CV06
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat
Sisältö (Opintojakso)
Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö
Aika ja paikka
Info 5.12.2018
7.1 - 14.2.2019
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti ja sen palaute 10.2.2019
Uusintentit Examissa. Ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin. Tehtävään (pro gradu tai amk-opinnäytetyö) perehtyminen voi nostaa tai laskea arvosanaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut ja työskentely pienryhmissä opettajan johdolla, itsenäinen opiskelu (Tabulassa mainitun kirjallisuuden ja muun materiaalin lukeminen sekä perehtyminen opinnäytetöihin). Tarkempi jaksotus on esitetty Tabulassa.
Oppimateriaalit
Alkutentti:
Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko & Sajavara Paula: Tutki ja kirjoita. 2009 tai uudempi painos. Tammi.
LISÄMATERIAALIA
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Kananen J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Vilkka Hanna: Tutki ja kehitä. 2015. PS-kustannus.
Vilkka H & Airaksinen T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.
INTERNET-MATERIAALI
Menetelmäopetuksen tietovaranto, http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Metodix, https://metodix.wordpress.com/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ryhmän yhteiset: 15 t
Pienryhmätunnit: 4 t/ryhmä
Itsenäinen työskentely: 62 t
Sisällön jaksotus
Tabulassa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo pakollinen kaikilla kontaktitunneilla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheita.
Opiskelija ei osaa tarkastella määrällistä eikä laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.