Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3052

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.12.2018 - 21.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.01.2019 - 22.02.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Laaksonen
Stiina Storvik-Sydänmaa
Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Stiina Storvik-Sydänmaa
Opintojakso
7K00BC61

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää

Sisältö (Opintojakso)

- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Aika ja paikka

Ohjausosaamisen 22.1.2019 orientaatio ja 4.2.2019 seminaari.
Sosiaaliturvan orientaatio ja aloitus, tehtävän anto 22.1.2019.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Psykologia: yksilötentti tenttiterraariossa. Ajankohdasta ja uusintatenteistä informoidaan ensimmäisellä tunnilla
Sosiaaliturva: Paritentti 5.2. Tehtävän palautus tabula-alustalle. Uusintatentti yksilötenttinä examissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjausosaaminen.
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää. Tehtävä sisältää TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin potilasohjauksesta sekä seminaariesityksen. Kirjallinen tehtävä sisältää teoreettiseen tietoon perustuvaa pohdintaa potilasohjauksesta. Tarkemmat ohjeet tehtävästä ensimmäisessä tapaamisessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, itsenäinen työskentely verkossa

Oppimateriaalit

Psykologia:
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s 200-227. Edita
Sosiaaliturvan kirjatenttimateriaali:
*Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille Järjestöjen sosiaaliturvaopas
Luvut 1-2,4, 9-10.
https://sosiaaliturvaopas.files.wordpress.com/2018/11/sosiaaliturvaopas_2018_paivitetty.pdf
*Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,THL
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80243/6c098cb6-fe4d-4915-83ed-58d51df6807c.pdf?sequence=1&isAllowed=y
*Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai trampoliini. WSOY
*Linnosmaa, Ismo; Jokinen, Sari; Vilkko, Anni; Noro, Anja; Siljander, Eero. Raportti : 2014_009 (THL, 2014) Omaishoidon tuki. Selvitys omaishoidon tuen palkkioista ja palveluista kunnissa vuonna 2012.
Soveltuvin osin, osaat vastata kirjan perusteella kysymykseen: mitä omaishoito on, kuinka paljon omaishoitajia on, millaisia palveluita he saavat ja kehittämistarpeet.
https://omaishoitajat.fi/wp-content/uploads/2017/03/Selvitys-omaishoidon-tuen-palkkiosta-2012_THL.pdf
Ohjausosaaminen:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Ohjausosaaminen 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaaliturva 2op

Lisätietoja opiskelijoille

100% läsnäolovelvollisuus kaikkien kolmen osan ensimmäisillä tunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus ohjausosaamisen seminaarissa.
Sosiaaliturva: ensimmäisellä luentokerralla läsnäolovelvollisuus
Ohjausosaamisen seminaarissa läsnäolovelvollisuus
Toteutussuunnitelma tarkentuu kurssin alkaessa
.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellista tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteteisiin liittyviä laaja-alaisa kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset

Siirry alkuun