Social and Behavioural sciences (5 cr)
Code: 7K00BC61-3052
General information
- Enrolment period
- 11.12.2018 - 21.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.01.2019 - 22.02.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Mari Laaksonen
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Taina Ojaniemi
- Person in charge
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Course
- 7K00BC61
Objectives (course unit)
The student
-knows the focus of educational sciences, psychology and social policy;
-is able to describe psychological factors related to health;
-knows psychological development at different ages;
-is able to plan, implement and evaluate educational sessions by using pedagogical knowledge;
-knows the social security system and rehabilitation services and is able to work as a professional in interdisciplinary teams.
Content (course unit)
-developmental psychology
-health psychology
-guidance process
-Finnish social security system
Prerequisites (course unit)
None
Location and time
Ohjausosaamisen 22.1.2019 orientaatio ja 4.2.2019 seminaari.
Sosiaaliturvan orientaatio ja aloitus, tehtävän anto 22.1.2019.
Exam schedules
Psykologia: yksilötentti tenttiterraariossa. Ajankohdasta ja uusintatenteistä informoidaan ensimmäisellä tunnilla
Sosiaaliturva: Paritentti 5.2. Tehtävän palautus tabula-alustalle. Uusintatentti yksilötenttinä examissa.
Evaluation methods and criteria
Ohjausosaaminen.
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää. Tehtävä sisältää TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin potilasohjauksesta sekä seminaariesityksen. Kirjallinen tehtävä sisältää teoreettiseen tietoon perustuvaa pohdintaa potilasohjauksesta. Tarkemmat ohjeet tehtävästä ensimmäisessä tapaamisessa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, itsenäinen työskentely verkossa
Learning materials
Psykologia:
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s 200-227. Edita
Sosiaaliturvan kirjatenttimateriaali:
*Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille Järjestöjen sosiaaliturvaopas
Luvut 1-2,4, 9-10.
https://sosiaaliturvaopas.files.wordpress.com/2018/11/sosiaaliturvaopas_2018_paivitetty.pdf
*Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,THL
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80243/6c098cb6-fe4d-4915-83ed-58d51df6807c.pdf?sequence=1&isAllowed=y
*Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai trampoliini. WSOY
*Linnosmaa, Ismo; Jokinen, Sari; Vilkko, Anni; Noro, Anja; Siljander, Eero. Raportti : 2014_009 (THL, 2014) Omaishoidon tuki. Selvitys omaishoidon tuen palkkioista ja palveluista kunnissa vuonna 2012.
Soveltuvin osin, osaat vastata kirjan perusteella kysymykseen: mitä omaishoito on, kuinka paljon omaishoitajia on, millaisia palveluita he saavat ja kehittämistarpeet.
https://omaishoitajat.fi/wp-content/uploads/2017/03/Selvitys-omaishoidon-tuen-palkkiosta-2012_THL.pdf
Ohjausosaaminen:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita
Student workload
5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Content scheduling
Osa 1 Ohjausosaaminen 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaaliturva 2op
Further information
100% läsnäolovelvollisuus kaikkien kolmen osan ensimmäisillä tunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus ohjausosaamisen seminaarissa.
Sosiaaliturva: ensimmäisellä luentokerralla läsnäolovelvollisuus
Ohjausosaamisen seminaarissa läsnäolovelvollisuus
Toteutussuunnitelma tarkentuu kurssin alkaessa
.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellista tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteteisiin liittyviä laaja-alaisa kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset