Siirry suoraan sisältöön

Anatomia, fysiologia ja kliininen fysiologia (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CU16-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 12.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 03.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anne-Marja Hammar
Riika Riihelä
Vastuuhenkilö
Riika Riihelä
Ryhmät
19ASH1
Sairaanhoitaja monimuoto, kevät 2019
Opintojakso
7K00CU16

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan
- osaa kuvata keskeisempien elinjärjestelmien toiminnan häiriöitä ja osaa selittää elimistön toiminnan näissä häiriötiloissa
- tietää perusteet tavallisimpien sairauksien syntymekanismeista
- tietää tavallisimpien sairauksien kliinis-fysiologiset tutkimusmenetelmät

Sisältö (Opintojakso)

- ihmisen elinjärjestelmien rakenne ja toiminta
-tavallisimmat kliinis-fysiologiset tutkimusmenetelmät

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Anatomian ja fysiologian loppukoe järjestetään 20.2.2019.
Anatomian ja fysiologian osuuden uusinnat järjestetään tenttiterraariossa keväällä 2019 seuraavasti:
-18.3.-5.4.2019
-13.5.-24.5.2019
Ilmoittaudu ja varaa paikka oman toteutuksesi (oikea toteutusnumero!) uusintatenttiin. Löydät oikean tentin Examista toteutusnumerolla.
Sinulla on kaksi mahdollisuutta uusia tentti.
--
Kliininen fysiologia: Tabula- tentti, jossa arviointi on 0-S.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1: Anatomian ja fysiologian (2,5 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Painokerroin 1.
-
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Osa 2. Kliininen fysiologia (0,5 op) Opiskelija tietää tavallilsimmat kliinis-fysiologiset sydämen, verenkierron ja hengityselimistön toiminnan tutkimukset ja osaa ohjata tutkittavaa niiden suorittamisessa.
Tabula-tentti, jossa arviointi S/0.
----
Kliininen fysiologia:

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely

Oppimateriaalit

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 2016 tai vanhempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. 1. painos. 2008
---
Kliininen fysiologia: Sovijärvi A et al. Kiinisen fysiologian perusteet
Tabula: Kliinisen fysiologian perusteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 81h työtä. Tästä kokonaistuntimäärästä anatomian ja fysiologian kontaktiopetuksen osuus on 14h (tentti mukaan luettuna).
---
Kliininen fysiologia: Osuus kokonaisuudetsa on 0,5 op. Lähiopetusta on 3 tuntia. Tabula-tentin suoritukseen on varattu aikaa 45 minuuttia.

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
-
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tunnistaa elimistön suuret luut rakenteineen sekä ymmärtää kuinka luiden väliset nivelet muodostuvat. Opiskelija osaa selittää nivelen rakenteen ja ymmärtää sen toiminnan. Opiskelija ymmärtää kuinka lihas supistuu, tunnistaa pinnalliset lihakset ja tietää kuinka ne liikuttavat niveliä.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
_____
Kliininen fysiologia
Sydämen ja verenkierron kliinis-fysiologiset tutkimusmenetelmät ja niiden valintaperusteet:
- rasitus-EKG, Holter, ambulatorinen verenpaineen mittaus
Hengityselimistön kliinis-fysiologiset tutkimusmenetelmät ja niiden valintaperusteet
- PEF, spirometria, verikaasuanalyysi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos suoritus on kauttaaltaan puutteellinen tai sisältää paljon tai vakavia virheitä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.

Siirry alkuun