Skip to main content

Anatomy, Physiology and Clinical Physiology (3 cr)

Code: 7K00CU16-3031

General information


Enrolment period
26.11.2018 - 12.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 03.03.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Anne-Marja Hammar
Riika Riihelä
Person in charge
Riika Riihelä
Course
7K00CU16

Objectives (course unit)

The student
- knows the structure and function of human organs;
- can describe the dysfunctions of body systems and is able to explain the body's functioning in these disorders;
- knows the basics of the mechanism of most common diseases;
- knows the clinical physiological research methods of common diseases

Content (course unit)

- the structure and function of human organs
- the clinical physiological research methods

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

Anatomian ja fysiologian loppukoe järjestetään 20.2.2019.
Anatomian ja fysiologian osuuden uusinnat järjestetään tenttiterraariossa keväällä 2019 seuraavasti:
-18.3.-5.4.2019
-13.5.-24.5.2019
Ilmoittaudu ja varaa paikka oman toteutuksesi (oikea toteutusnumero!) uusintatenttiin. Löydät oikean tentin Examista toteutusnumerolla.
Sinulla on kaksi mahdollisuutta uusia tentti.
--
Kliininen fysiologia: Tabula- tentti, jossa arviointi on 0-S.

Assessment methods and criteria

Osa 1: Anatomian ja fysiologian (2,5 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Painokerroin 1.
-
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Osa 2. Kliininen fysiologia (0,5 op) Opiskelija tietää tavallilsimmat kliinis-fysiologiset sydämen, verenkierron ja hengityselimistön toiminnan tutkimukset ja osaa ohjata tutkittavaa niiden suorittamisessa.
Tabula-tentti, jossa arviointi S/0.
----
Kliininen fysiologia:

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely

Learning materials

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 2016 tai vanhempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. 1. painos. 2008
---
Kliininen fysiologia: Sovijärvi A et al. Kiinisen fysiologian perusteet
Tabula: Kliinisen fysiologian perusteet.

Student workload

3 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 81h työtä. Tästä kokonaistuntimäärästä anatomian ja fysiologian kontaktiopetuksen osuus on 14h (tentti mukaan luettuna).
---
Kliininen fysiologia: Osuus kokonaisuudetsa on 0,5 op. Lähiopetusta on 3 tuntia. Tabula-tentin suoritukseen on varattu aikaa 45 minuuttia.

Further information

Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
-
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tunnistaa elimistön suuret luut rakenteineen sekä ymmärtää kuinka luiden väliset nivelet muodostuvat. Opiskelija osaa selittää nivelen rakenteen ja ymmärtää sen toiminnan. Opiskelija ymmärtää kuinka lihas supistuu, tunnistaa pinnalliset lihakset ja tietää kuinka ne liikuttavat niveliä.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
_____
Kliininen fysiologia
Sydämen ja verenkierron kliinis-fysiologiset tutkimusmenetelmät ja niiden valintaperusteet:
- rasitus-EKG, Holter, ambulatorinen verenpaineen mittaus
Hengityselimistön kliinis-fysiologiset tutkimusmenetelmät ja niiden valintaperusteet
- PEF, spirometria, verikaasuanalyysi

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jos suoritus on kauttaaltaan puutteellinen tai sisältää paljon tai vakavia virheitä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.

Go back to top of page