Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede eilen ja tänään (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.01.2019 - 29.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.05.2019 - 02.06.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anne Partanen
Vastuuhenkilö
Anne Partanen
Opintojakso
7K00CT89

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta

Sisältö (Opintojakso)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Aika ja paikka

13.5 orientaatio (läsnäolovelvollisuus) ja aloitusluento
17.5 luento
24.5 luento
29.5 seminaari (läsnäolovelvollisuus)
tentti examissa vko 22
1. uusinta examissa vko 32
2. uusinta examissa vko 36

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti examissa vko 22
1. uusinta examissa vko 32
2. uusinta examissa vko 36

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan muodostuminen:
1. osa: Tentti 50% arvosanasta
2. osa: soveltavat toiminnat :
seminaaritehtävä 50% arvosanasta
muut soveltavat toiminnat vaikuttavat arvosanaa nostavasti tai laskevasti
Toteutuksen molemmat osat tulee suorittaa hyväksytysti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä ovat verkkokeskustelut,keskusteluluennot. Opetusmenetelmät täydentyvät vielä. Läsnäolo on pakollinen orientaatiotunnilla ja seminaarissa.
Toteutussuunnitelma täsmentyy vielä ennen orientaatiotuntia.

Oppimateriaalit

Tenttiin: Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Oheismateriaalina: Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen.
Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Muu tunneilla tai tabulassa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 3 op eli 81 h. Ajankäyttö täydentyy lukujärjestyksen valmistuessa.

Sisällön jaksotus

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
Osa 1. Teoria
- luennot ja tentti
Osa 2. Soveltavat toiminnot
- verkkokeskustelu, hoitotieteen historia
- kotitehtävä
-seminaaritehtävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- jos opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekoon (tarvittaessa ryhmä voi erottaa jäsenen tämän vuoksi ryhmästä)
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Siirry alkuun