Hoitotiede eilen ja tänään (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.01.2019 - 12.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.05.2019 - 02.06.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta
Sisältö (Opintojakso)
- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Aika ja paikka
Kurssi toteutuu:
14.5 klo 10.15-11.45 orientaatio. Pakollinen läsnäolo.
14.5 4h keskusteluluento
21.5 3h keskusteluluento
27.5 2h keskusteluluento
28.5 4h seminaari pakollinen läsnäolo
Tentti ajalla 29.5-5.6 tenttiterraariossa
Paikka: Tampereen ammattikorkeakoulu
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti ajalla 29.5-5.6 tenttiterraariossa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat laskevasti arvosanaan.
Arviointi asteikolla 0-5.:
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutussuunnitelma täydentyy alkuvuodesta 2019.
Opetusmenetelminä ovat keskusteluluennot, ryhmässä tehtävä esitys, josta jokainen ryhmä pitää seminaariesityksen. Seminaari pidetään 28.5 klo 8.30-11.45. Läsnäolo on pakollinen orientaatiossa, seminaarissa.
Kurssilla keskustellaan ja vertaisarvioidaan myös Tabula - alustaa hyödyntämällä toisten kurssilaisten tuotoksia.
Lisäksi jokainen tekee tabulatehtävät ajallaan.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Tenttikirja: Eriksson K. Ym. 2012. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Oheislukemista: Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 24 h. ja itsenäistä opiskelua 57 h.
Sisällön jaksotus
Aloitusluennot:
- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein