Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT71-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2019 - 04.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.08.2019 - 22.09.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Johanna Granlund
Riikka Huttunen
Vastuuhenkilö
Riikka Huttunen
Opintojakso
7K00CT71

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
-osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä eri konteksteissa
-osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja
-osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikuttavuutta

Sisältö (Opintojakso)

-erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat
-ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
-ohjaus erilaisissa kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
-ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
-ohjauksen vaikuttavuuden arviointi

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Essee ja seminaariesitys.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
Ryhmätyö 1+3: Ohjausmateriaalin etsiminen ja vertaisarviointi Hyväksytty / hylätty
Ryhmätyö 2 : Digitaalisen ohjausmateriaalin tekeminen ja seminaariesitys. Hyväksytty /täydennettävä/ hylätty.
Ryhmätyö 4: Ryhmäessee, johon liitettynä opiskelijakohtainen pohdinta ja itsearviointi. Numeerinen arviointi 0-5.
Erinomainen digitaalinen ohjausmateriaali vaikuttaa kurssin kokonaisarvosanaa korottavasti.
Esseen palautus myöhässä huomioidaan arvioinnissa.

Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, toiminnalliset menetelmät ja itsenäinen työskentely.
Essee ja ohjausmateriaalin tuottaminen.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylän eri talot, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Teoria lähiopetus 18h ja 61 h itsenäistä opiskelua
Osa 2. Kirjoitusviestintä 2h

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria
Toteutuksen orientaatiotunnilla ja aloitusluennolla on läsnäolovelvollisuus.
Vain ilmoittautuneet hyväksytään kurssille.
Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen ja esittäminen.
Ohjausmateriaalien esittelytunnin poissaolo korvataan tekemällä ryhmätyö yksilösuorituksena ja kommentoimalla muiden ryhmien tuotoksia.
Ryhmätyö 2: Digitaalisen ohjausmateriaalin suunnittelu, tekeminen ja esittäminen esitysseminaarissa.
Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin.
Osallistumattomuus ohjausmateriaalin tekoon on hylätty suoritus kurssista. Kykenemättömyys tuottaa ohjausmateriaalia on hylätty suoritus kurssista.
Ohjausmateriaalin palautus Tabulaan, palautuspäivämäärä sovitaan orientaatiossa.
Ryhmätyö 3: Vertaisarviointi toisen ryhmän digitaalisesta ohjausmateriaalista.
Loppuarvosana kurssista merkitään vasta kaikkien tehtävien palauttamisen jälkeen.
Ryhmätyö 4: Ryhmäessee erillisen ohjeen mukaan. Itsearviointi ja pohdinta palautetaan ryhmästä erillään.
Esseen palautuspäivä täsmentyy myöhemmin.
Esseen palauttamattajättäminen on hylätty suoritus kurssista.
Myöhässä palautettu essee huomioidaan arvioinnissa.

Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä. Essee, josta vähintään 50 % tulee olla workhoppiin osallistuessa valmiina, otetaan mukaan workshopiin.
Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa. Sisältää erillisen oman osaamisen arvioinnin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi täsmentyä orientaatiotuntiin mennessä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
• Ei ole osallistunut ryhmätöihin eikä lähiopetukseen
• Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
• Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät: ryhmätyöt eivät ole täysin tehtävänannon mukaisia, tehtävissä ja essee -tehtävässä on puutteita
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ja oivaltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin

Siirry alkuun