Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT71-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.05.2019 - 04.08.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.08.2019 - 22.09.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
-osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä eri konteksteissa
-osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja
-osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikuttavuutta
Sisältö (Opintojakso)
-erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat
-ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
-ohjaus erilaisissa kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
-ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
-ohjauksen vaikuttavuuden arviointi
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Essee ja seminaariesitys.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
Ryhmätyö 1+3: Ohjausmateriaalin etsiminen ja vertaisarviointi Hyväksytty / hylätty
Ryhmätyö 2 : Digitaalisen ohjausmateriaalin tekeminen ja seminaariesitys. Hyväksytty /täydennettävä/ hylätty.
Ryhmätyö 4: Ryhmäessee, johon liitettynä opiskelijakohtainen pohdinta ja itsearviointi. Numeerinen arviointi 0-5.
Erinomainen digitaalinen ohjausmateriaali vaikuttaa kurssin kokonaisarvosanaa korottavasti.
Esseen palautus myöhässä huomioidaan arvioinnissa.
Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, toiminnalliset menetelmät ja itsenäinen työskentely.
Essee ja ohjausmateriaalin tuottaminen.
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylän eri talot, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1. Teoria lähiopetus 18h ja 61 h itsenäistä opiskelua
Osa 2. Kirjoitusviestintä 2h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria
Toteutuksen orientaatiotunnilla ja aloitusluennolla on läsnäolovelvollisuus.
Vain ilmoittautuneet hyväksytään kurssille.
Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen ja esittäminen.
Ohjausmateriaalien esittelytunnin poissaolo korvataan tekemällä ryhmätyö yksilösuorituksena ja kommentoimalla muiden ryhmien tuotoksia.
Ryhmätyö 2: Digitaalisen ohjausmateriaalin suunnittelu, tekeminen ja esittäminen esitysseminaarissa.
Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin.
Osallistumattomuus ohjausmateriaalin tekoon on hylätty suoritus kurssista. Kykenemättömyys tuottaa ohjausmateriaalia on hylätty suoritus kurssista.
Ohjausmateriaalin palautus Tabulaan, palautuspäivämäärä sovitaan orientaatiossa.
Ryhmätyö 3: Vertaisarviointi toisen ryhmän digitaalisesta ohjausmateriaalista.
Loppuarvosana kurssista merkitään vasta kaikkien tehtävien palauttamisen jälkeen.
Ryhmätyö 4: Ryhmäessee erillisen ohjeen mukaan. Itsearviointi ja pohdinta palautetaan ryhmästä erillään.
Esseen palautuspäivä täsmentyy myöhemmin.
Esseen palauttamattajättäminen on hylätty suoritus kurssista.
Myöhässä palautettu essee huomioidaan arvioinnissa.
Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä. Essee, josta vähintään 50 % tulee olla workhoppiin osallistuessa valmiina, otetaan mukaan workshopiin.
Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa. Sisältää erillisen oman osaamisen arvioinnin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi täsmentyä orientaatiotuntiin mennessä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
• Ei ole osallistunut ryhmätöihin eikä lähiopetukseen
• Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
• Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät: ryhmätyöt eivät ole täysin tehtävänannon mukaisia, tehtävissä ja essee -tehtävässä on puutteita
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ja oivaltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin