Asiakaslähtöinen ohjaus (8op)
Toteutuksen tunnus: TK00DV64-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.11.2018 - 31.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 21.10.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Marjo Räsänen
- Nina Smolander
- Piia Lavonius-Ylönen
- Sanna Paloposki
- Vastuuhenkilö
- Marjo Räsänen
- Opintojakso
- TK00DV64
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
− hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
− osaa tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen
− hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja sen dokumentoinnin
Sisältö (Opintojakso)
-ohjauksen pedagogiset ja didaktiset lähtökohdat (tasa-arvoinen valmentava ohjaussuhde, yksilön ja ryhmien ohjaus)
-tavoitteellinen ohjausprosessi ja sen dokumentointi
-sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöt ja alueelliset palvelut ja ohjaaminen palvelujen piiriin moniammatillisessa tiimissä
-omahoitoa tukevat asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet
-ohjausmateriaalin tuottaminen sähköisiin välineisiin
-viestintäosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty:
Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella
Osaa tuottaa ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen potilaan tarpeiden mukaisesti.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä.
Hylätty:
Ei kykene potilaan tarpeista lähtevään ohjausprosessiin.
Ei osaa tuottaa tai hyödyntää ohjausmateriaalia.
Aika ja paikka
15.5.2019 Ennakkotehtävän anto ja aiheista sopiminen
4.9.2019 Kurssin aloitus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
---
Ennakkotehtävän tekeminen kesällä 2019 /Palautus elokuu 2019
Ohjausmateriaalin tuottaminen sekä kirjallisen selvityksen tuottaminen sovituista sisältöalueista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely/ tiimioppiminen , opintokäynnit, itsenäinen opiskelu, seminaari / työpajatyöskentely.
Itsearviointi, vertaisarviointi
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T.,& Mäkelä, J. ( 2011) Onnistuuko ohjaus- Sosiaali- terveyalan ohjaustyössä kehittyminen .Edita
Ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
216 h, josta
Lähiopetusta 34 h
Ennakkotehtävä 25 h
Opintokäynnit 8-10 h , edellyttää ehkä matkustamista Tampereelta muualle/ huomioitava kustannukset .
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä annetaan 15.5.2019
Muuten kurssi toteutuu syksyllä 2019
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
--
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pyritään hyödyntämään omia työpaikkoja tai oman kunnan toimijoita aihealueesen sopien.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus hyödyntää omia kontaksteja ulkomailla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei kykene potilaan tarpeista lähtevään ohjausprosessiin.
Ei osaa tuottaa tai hyödyntää ohjausmateriaalia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa ohjata potilaslähtoisesti ja tietää valmentavan työotteen perusteet.
Osaa tuottaa perusmateriaalia ohjauksen tueksi.
Osaa pääosin ohjata ja arvioida sekä dokumentoida ohajausprosessia vaadituilla menetelmillä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella
Osaa tuottaa ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen potilaan tarpeiden mukaisesti.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella poitilaan erityistarpeet huomioiden
Osaa tuottaa itsenäisesti asiakaslähtöistä ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin ja kykenee kehittämään aisakaslähtöistä ohjausta omassa organisaatioissaan.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä ja kykenee viestimään vaadituilla tavoilla monipuolisesti.