Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen ohjaus (8op)

Toteutuksen tunnus: TK00DV64-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.11.2018 - 31.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 21.10.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Marjo Räsänen
Nina Smolander
Piia Lavonius-Ylönen
Sanna Paloposki
Vastuuhenkilö
Marjo Räsänen
Opintojakso
TK00DV64

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
− hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
− osaa tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen
− hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja sen dokumentoinnin

Sisältö (Opintojakso)

-ohjauksen pedagogiset ja didaktiset lähtökohdat (tasa-arvoinen valmentava ohjaussuhde, yksilön ja ryhmien ohjaus)
-tavoitteellinen ohjausprosessi ja sen dokumentointi
-sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöt ja alueelliset palvelut ja ohjaaminen palvelujen piiriin moniammatillisessa tiimissä
-omahoitoa tukevat asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet
-ohjausmateriaalin tuottaminen sähköisiin välineisiin
-viestintäosaaminen sosiaali- ja terveysalalla

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty:
Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella
Osaa tuottaa ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen potilaan tarpeiden mukaisesti.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä.

Hylätty:
Ei kykene potilaan tarpeista lähtevään ohjausprosessiin.
Ei osaa tuottaa tai hyödyntää ohjausmateriaalia.

Aika ja paikka

15.5.2019 Ennakkotehtävän anto ja aiheista sopiminen
4.9.2019 Kurssin aloitus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

---
Ennakkotehtävän tekeminen kesällä 2019 /Palautus elokuu 2019
Ohjausmateriaalin tuottaminen sekä kirjallisen selvityksen tuottaminen sovituista sisältöalueista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely/ tiimioppiminen , opintokäynnit, itsenäinen opiskelu, seminaari / työpajatyöskentely.
Itsearviointi, vertaisarviointi

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T.,& Mäkelä, J. ( 2011) Onnistuuko ohjaus- Sosiaali- terveyalan ohjaustyössä kehittyminen .Edita
Ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

216 h, josta
Lähiopetusta 34 h
Ennakkotehtävä 25 h
Opintokäynnit 8-10 h , edellyttää ehkä matkustamista Tampereelta muualle/ huomioitava kustannukset .

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä annetaan 15.5.2019
Muuten kurssi toteutuu syksyllä 2019

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

--

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pyritään hyödyntämään omia työpaikkoja tai oman kunnan toimijoita aihealueesen sopien.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää omia kontaksteja ulkomailla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei kykene potilaan tarpeista lähtevään ohjausprosessiin.
Ei osaa tuottaa tai hyödyntää ohjausmateriaalia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa ohjata potilaslähtoisesti ja tietää valmentavan työotteen perusteet.
Osaa tuottaa perusmateriaalia ohjauksen tueksi.
Osaa pääosin ohjata ja arvioida sekä dokumentoida ohajausprosessia vaadituilla menetelmillä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella
Osaa tuottaa ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen potilaan tarpeiden mukaisesti.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella poitilaan erityistarpeet huomioiden
Osaa tuottaa itsenäisesti asiakaslähtöistä ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin ja kykenee kehittämään aisakaslähtöistä ohjausta omassa organisaatioissaan.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä ja kykenee viestimään vaadituilla tavoilla monipuolisesti.

Siirry alkuun