Skip to main content

Client-centered guidance and counselling (8cr)

Code: TK00DV64-3001

General information


Enrolment period
02.11.2018 - 31.12.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 21.10.2019
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Marjo Räsänen
Nina Smolander
Piia Lavonius-Ylönen
Sanna Paloposki
Person in charge
Marjo Räsänen
Course
TK00DV64

Objectives (course unit)

Opiskelija
− hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
− osaa tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen
− hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja sen dokumentoinnin

Content (course unit)

-ohjauksen pedagogiset ja didaktiset lähtökohdat (tasa-arvoinen valmentava ohjaussuhde, yksilön ja ryhmien ohjaus)
-tavoitteellinen ohjausprosessi ja sen dokumentointi
-sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöt ja alueelliset palvelut ja ohjaaminen palvelujen piiriin moniammatillisessa tiimissä
-omahoitoa tukevat asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet
-ohjausmateriaalin tuottaminen sähköisiin välineisiin
-viestintäosaaminen sosiaali- ja terveysalalla

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Hyväksytty:
Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella
Osaa tuottaa ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen potilaan tarpeiden mukaisesti.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä.

Hylätty:
Ei kykene potilaan tarpeista lähtevään ohjausprosessiin.
Ei osaa tuottaa tai hyödyntää ohjausmateriaalia.

Location and time

15.5.2019 Ennakkotehtävän anto ja aiheista sopiminen
4.9.2019 Kurssin aloitus

Exam schedules

---
Ennakkotehtävän tekeminen kesällä 2019 /Palautus elokuu 2019
Ohjausmateriaalin tuottaminen sekä kirjallisen selvityksen tuottaminen sovituista sisältöalueista.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely/ tiimioppiminen , opintokäynnit, itsenäinen opiskelu, seminaari / työpajatyöskentely.
Itsearviointi, vertaisarviointi

Learning materials

Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T.,& Mäkelä, J. ( 2011) Onnistuuko ohjaus- Sosiaali- terveyalan ohjaustyössä kehittyminen .Edita
Ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus.

Student workload

216 h, josta
Lähiopetusta 34 h
Ennakkotehtävä 25 h
Opintokäynnit 8-10 h , edellyttää ehkä matkustamista Tampereelta muualle/ huomioitava kustannukset .

Content scheduling

Ennakkotehtävä annetaan 15.5.2019
Muuten kurssi toteutuu syksyllä 2019

Completion alternatives

--

Practical training and working life cooperation

Pyritään hyödyntämään omia työpaikkoja tai oman kunnan toimijoita aihealueesen sopien.

International connections

Mahdollisuus hyödyntää omia kontaksteja ulkomailla.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei kykene potilaan tarpeista lähtevään ohjausprosessiin.
Ei osaa tuottaa tai hyödyntää ohjausmateriaalia.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa ohjata potilaslähtoisesti ja tietää valmentavan työotteen perusteet.
Osaa tuottaa perusmateriaalia ohjauksen tueksi.
Osaa pääosin ohjata ja arvioida sekä dokumentoida ohajausprosessia vaadituilla menetelmillä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella
Osaa tuottaa ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen potilaan tarpeiden mukaisesti.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella poitilaan erityistarpeet huomioiden
Osaa tuottaa itsenäisesti asiakaslähtöistä ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin ja kykenee kehittämään aisakaslähtöistä ohjausta omassa organisaatioissaan.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä ja kykenee viestimään vaadituilla tavoilla monipuolisesti.

Go back to top of page