Siirry suoraan sisältöön

Metsäluonnon monimuotoisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DR15-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.01.2019 - 15.02.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.03.2019 - 06.04.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Virrat
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Petri Keto-Tokoi
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Opintojakso
6M00DR15

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääperiaatteet sekä häiriödynamiikan.
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja merkityksen monimuotoisuudelle.
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston monimuotoisuudelle sekä metsäluonnon monimuotoisuuden haasteet ja turvaamisen keinovalikoiman.

Sisältö (Opintojakso)

Metsäekosysteemien rakenne, toiminta, lajisto sekä häiriödynamiikka. Metsälajiston uhanalaisuus. Erilaisten luontotyyppien lajiston pääpiirteet ja luontotyyppien merkitys monimuotoisuudelle. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, keinovalikoima ja haasteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet ovat suurin piirtein selvillä, mutta niiden ymmärtämisessä on jonkin verran puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.

Aika ja paikka

Virrat Marttinen ja maastokohteilla. Lähiopetusjaksot 8.-9.3.2019 sekä 29.-30.3.2019.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ensimmäinen tentti pidetään toisen lähijakson yhteydessä 29.3.2019
Toinen tentti pidetään muutama viikko toisen lähijakson jälkeen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään kahden tentin perusteella. Tentti arvioidaan asteikolla 0-5. Mahdolliset kysymykset annetaan etukäteen, niistä muutama valitaan tenttiin.
50% 1. tentti: Luonnonmetsät ja metsälajien elinympäristöt
50% 2. tentti: Metsätalouden aiheuttamat muutokset metsäluonnossa, lajien säilymisen edellytykset, monimuotoisuuden turvaamisen keinot.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen tiedonhankinta, etätehtävät, luennot, maastoretkeilyt

Oppimateriaalit

Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Aihe 1 luonnonmetsät:
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Mikä on luonnonmetsä?: ss.10-29 ja luku Metsän muutosvoimat ss. 114-144 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 2 Metsän luontainen rakenne, dynamiikka ja monimuotoisuus ss: 48-73.
Aihe 2: Metsälajit ja niiden elinympäristöt:
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsän asukkaat: ss.148-183 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 1 Suomen metsäluonto - osa globaalia monimuotoisuutta ss. 19-46 ja luku 3 Metsälajiston ekologia ja monimuotoisuus ss: 76-106.
Aihe 3: Metsäluonnon luototyypit. Suomen luontotyyppien uhanalaisuus 2018. Luontotyyppien punainen kirja. Osa 1: Tulokset ja arvioinnin perusteet.
Suomen luontotyyppien uhanalaisuus 2018. Luontotyyppien punainen kirja. Osa 2: Luontotyyppien kuvaukset.
Luontotyyppien uhanalaisuus 2018 julkistamistilaisuuden videointi ja esitelmät. https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Luontotyypit/Luontotyyppien_uhanalaisuus/Luontotyyppien_uhanalaisuus_2018
Aihe 4: Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen: Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsät häviävät: ss.186-223 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 4 Ihmisen vaikutus Suomen metsiin ss. 113-139.
Aihe 5: Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot. Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsien arvot ss.56-86, luku Suojella vai hakata? ss. 226-267 ja luku aarniometsien tulevaisuus ss. 270-287 JA
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku 9: Metsien käsittely ja monimuotoisuus ss. 259-309.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 30 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h

Sisällön jaksotus

Lähipetus toteutetaan seuraaavasti:
Ennen 1. lähijaksoa opiskellaan itsenäisesti osoitettu aineisto.
Ensimmäinen lähijakso 8.3.-9.3.2019: pe 8.3. iltapäivä luentoja, la 9.3. maastoretkeily luonnonmetsien rakenne, dynamiikka ja elinympäristöt. Lähijakson aiheina ovat luonnonmetsän rakenne ja dynamiikka, metsälajit ja niiden elinympäristöt, metsäluonnon luontotyypit.
Ensimmäisen lähijakson jälkeen tehdään kirjallinen etätehtävä osoitetusta aiheesta.
Toinen lähijakso 29.3.-30.3.2019: lähiopetusta. Lähijakson aiheina metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen, metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot.
Toisen lähijakson jälkeen tehdään toinen kirjallinen etätehtävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ei ole

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus: lähiopetus 8. ja 9.3. sekä 29.-30.3.2019.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu lähijaksoihin. Opiskelija ei läpäise hyväksyttävästi toista tai molempia tenttejä. Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puuttetita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista eikä hän ole tehnyt merkittävästi omaa tiedonhankintaa. Peruskäsitteiden hallinnassa ja niiden välisten keskinäisten yhteyksien selittämisessä on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden välisiä keskeisiä yhteyksiä hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja on sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti ja oivaltavasti.

Siirry alkuun