Skip to main content

Biodiversity of Forest Ecosystems (5 cr)

Code: 6M00DR15-3001

General information


Enrolment period
21.01.2019 - 15.02.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.03.2019 - 06.04.2019
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Virrat
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Person in charge
Petri Keto-Tokoi
Course
6M00DR15

Objectives (course unit)

Opiskelija
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääperiaatteet sekä häiriödynamiikan.
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja merkityksen monimuotoisuudelle.
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston monimuotoisuudelle sekä metsäluonnon monimuotoisuuden haasteet ja turvaamisen keinovalikoiman.

Content (course unit)

Metsäekosysteemien rakenne, toiminta, lajisto sekä häiriödynamiikka. Metsälajiston uhanalaisuus. Erilaisten luontotyyppien lajiston pääpiirteet ja luontotyyppien merkitys monimuotoisuudelle. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, keinovalikoima ja haasteet

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet ovat suurin piirtein selvillä, mutta niiden ymmärtämisessä on jonkin verran puutteita.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.

Location and time

Virrat Marttinen ja maastokohteilla. Lähiopetusjaksot 8.-9.3.2019 sekä 29.-30.3.2019.

Exam schedules

Ensimmäinen tentti pidetään toisen lähijakson yhteydessä 29.3.2019
Toinen tentti pidetään muutama viikko toisen lähijakson jälkeen.

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään kahden tentin perusteella. Tentti arvioidaan asteikolla 0-5. Mahdolliset kysymykset annetaan etukäteen, niistä muutama valitaan tenttiin.
50% 1. tentti: Luonnonmetsät ja metsälajien elinympäristöt
50% 2. tentti: Metsätalouden aiheuttamat muutokset metsäluonnossa, lajien säilymisen edellytykset, monimuotoisuuden turvaamisen keinot.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Itsenäinen tiedonhankinta, etätehtävät, luennot, maastoretkeilyt

Learning materials

Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Aihe 1 luonnonmetsät:
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Mikä on luonnonmetsä?: ss.10-29 ja luku Metsän muutosvoimat ss. 114-144 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 2 Metsän luontainen rakenne, dynamiikka ja monimuotoisuus ss: 48-73.
Aihe 2: Metsälajit ja niiden elinympäristöt:
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsän asukkaat: ss.148-183 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 1 Suomen metsäluonto - osa globaalia monimuotoisuutta ss. 19-46 ja luku 3 Metsälajiston ekologia ja monimuotoisuus ss: 76-106.
Aihe 3: Metsäluonnon luototyypit. Suomen luontotyyppien uhanalaisuus 2018. Luontotyyppien punainen kirja. Osa 1: Tulokset ja arvioinnin perusteet.
Suomen luontotyyppien uhanalaisuus 2018. Luontotyyppien punainen kirja. Osa 2: Luontotyyppien kuvaukset.
Luontotyyppien uhanalaisuus 2018 julkistamistilaisuuden videointi ja esitelmät. https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Luontotyypit/Luontotyyppien_uhanalaisuus/Luontotyyppien_uhanalaisuus_2018
Aihe 4: Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen: Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsät häviävät: ss.186-223 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 4 Ihmisen vaikutus Suomen metsiin ss. 113-139.
Aihe 5: Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot. Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsien arvot ss.56-86, luku Suojella vai hakata? ss. 226-267 ja luku aarniometsien tulevaisuus ss. 270-287 JA
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku 9: Metsien käsittely ja monimuotoisuus ss. 259-309.

Student workload

Lähiopetus 30 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h

Content scheduling

Lähipetus toteutetaan seuraaavasti:
Ennen 1. lähijaksoa opiskellaan itsenäisesti osoitettu aineisto.
Ensimmäinen lähijakso 8.3.-9.3.2019: pe 8.3. iltapäivä luentoja, la 9.3. maastoretkeily luonnonmetsien rakenne, dynamiikka ja elinympäristöt. Lähijakson aiheina ovat luonnonmetsän rakenne ja dynamiikka, metsälajit ja niiden elinympäristöt, metsäluonnon luontotyypit.
Ensimmäisen lähijakson jälkeen tehdään kirjallinen etätehtävä osoitetusta aiheesta.
Toinen lähijakso 29.3.-30.3.2019: lähiopetusta. Lähijakson aiheina metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen, metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot.
Toisen lähijakson jälkeen tehdään toinen kirjallinen etätehtävä.

Completion alternatives

ei ole

Practical training and working life cooperation

ei ole

International connections

ei ole

Further information

Läsnäolovelvollisuus: lähiopetus 8. ja 9.3. sekä 29.-30.3.2019.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osallistu lähijaksoihin. Opiskelija ei läpäise hyväksyttävästi toista tai molempia tenttejä. Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puuttetita.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista eikä hän ole tehnyt merkittävästi omaa tiedonhankintaa. Peruskäsitteiden hallinnassa ja niiden välisten keskinäisten yhteyksien selittämisessä on puutteita.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden välisiä keskeisiä yhteyksiä hyvin.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja on sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti ja oivaltavasti.

Go back to top of page