Laatu ja turvallisuus esimiehen vastuulla (10 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00BB18-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.11.2018 - 17.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2019 - 20.02.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa esimiehenä tulkita työyhteisöjä ohjaavia lakeja, asetuksia sekä ohjeistuksia
- osaa valita tarkoituksenmukaiset siivousmenetelmät puhtauspalvelujen tuottamiseen
- ymmärtää mikrobiologian merkityksen turvallisuuden varmistajana.
Sisältö (Opintojakso)
MIKSI mikrobiologian ja hygienian osaaminen on tärkeää toimialalla?
MITÄ laatu- ja turvallisuusasioita pitää osata omalla alalla?
MITEN lainsäädäntö säätelee työntekijän ja esimiehen toimintaa?
Aika ja paikka
Toteutus 8.1.2019 -20.2.2018
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti opintojakson sisällöistä 19.2.2019
Uusintamahdollisuudet ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti opintojakson sisältöalueista 50 %
Puhtauden laadun arviointi 30 %
Vertaisarviointi 20 %
Muiden tehtävien ja harjoitusten suoritukset hyväksytysti.
Näyttely ja keskustelu työturvallisuudesta sekä ergonomiasta
Pitsaukset
Seminaarit
Paneeli /elintarvikelaindääntö ja omavalvonta
Tutustumiskäynteihin ja opintojakson lähipäiviin osallistuminen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tiimityöskentely
Esitys
Tentti
Raportointi
Näyttely
Paneeli
Seminaari
Tutustumiskäynnit
Sisällön jaksotus
Opiskelua on tiistaisin klo 9-16, keskiviikkoisin klo 9-16 ja perjantaisin klo 9-14
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritus on AHOT (= tentti)
Tentin teemoja:
Puhtauden laadun arviointi ja toimintojen kehittäminen
Ergonomia restonomin toimintaympäristössä (työasennot, ammattitautien ennaltaehkäisy…)
Työturvallisuus restonomin toimintaympäristössä (työsuojelu, suojautuminen, riskianalyysi…)
Turvallinen asiakaspalvelu
Elintarvikkeiden laatu ja turvallisuus (mikrobiologia, hygienia …), elintarvikelainsäädäntö
Omavalvonta (kriittiset pisteet, Oiva…)
Laatujärjestelmät
AHOT-suoritus arvioidaan asteikolla 1-5.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävien yhteydessä ollaan yhteydessä työelämään.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso alkaa 8.1. klo 9.00
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tunnista, eikä osaa määritellä laatuun ja turvallisuuteen liittyviä käsitteitä ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija ei suoriudu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä laatuun ja turvallisuuteen liittyviä käsitteitä sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija toimii ryhmässä, mutta tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa, vertailla ja jäsentää laatuun ja turvallisuuteen liittyviä käsitteitä ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija osaa ratkaista turvallisuuteen ja laatuun liittyviä ongelmia lainsäädännön mukaisesti.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa yleistää ja analysoida laaja-alaisia laatuun ja turvallisuuteen liittyviä kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa soveltaa lainsäädäntöä käytännön tilanteisiin.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia lainsäädäntöön, laatuun ja turvallisuuteen liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistellä niitä luovasti tai luoda uusia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.