Siirry suoraan sisältöön

Metsätalouden markkinointi (5op)

Toteutuksen tunnus: 6M00CP00-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 09.04.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.03.2019 - 08.06.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Teollisuusteknologia
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Heikinheimo
Manne Viljamaa
Opintojakso
6M00CP00

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tuntee markkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet
- tuntee asiakassuhde- ja palveluiden markkinoinnin keinot
- tuntee asiakaspalvelujärjestelmän ja palvelujen laadun merkityksen yrityksen kilpailukeinona
- tuntee metsänomistajarakenteen, ja ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen mahdollisuudet
- ymmärtää, millainen on ketju metsänomistajasta valmiin tuotteen loppukäyttäjään ja sen markkinoinnille asettamat vaatimukset
- ymmärtää pitkäaikaisen asiakassuhteen merkityksen yrityksen menestykselle
- osaa soveltaa markkinointiosaamistaan metsäalan työtehtävissä

Sisältö (Opintojakso)

Markkinoinnin ja myyntityön periaatteet, asiakassuhde- ja palvelujen markkinointi, asiakasrekisterit ja niiden tietosuoja, asiakkaiden ryhmittely (segmentointi), palvelujen erityispiirteet markkinoinnin kannalta, metsänomistajapalvelujen tuotteistaminen ja markkinointi, asiakassuhteen ylläpito ja kehittäminen, laadun merkitys asiakastyytyväisyydessä, asiakasuskollisuuden merkitys kannattavuudelle, metsätoimihenkilön työkuvaa (ostaja, metsäpalveluiden myyjä) vastaava markkinointiosaaminen, metsänomistajarakenteen haasteet metsäalan organisaatioille, metsäteollisuustuotteiden vihreä markkinointi ja vihreät asiakkaat, metsäsertifiointi markkinoinnin näkökulmasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee markkinoinnin keskeiset käsitteet ja tietää miten markkinointia toteutetaan metsäalalla. Opiskelija tietää markkinoinnin keinoista, asiakkuuksien merkityksestä ja ylläpidosta sekä palvelujen laadun merkityksestä. Opiskelija ymmärtää perusteet eri asiakasryhmien vaatimista markkinointikeinoista ja palveluiden tuotteistamisesta. Opiskelija ymmärtää puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee markkinoinnin käsitteet ja tietää miten markkinointia toteutetaan metsäalalla.
Opiskelija tietää markkinoinnin keinot ja tavoitteet, asiakkuuksien merkityksen ja hallinnan sekä palvelujen laadun merkityksen.
Opiskelija ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen. Opiskelija ymmärtää puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa kaikkea oppimaansa metsäalan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee markkinoinnin käsitteet ja miten markkinointia toteutetaan metsäalalla. Hän tuntee kiitettävästi markkinoinnin keinot ja tavoitteet, asiakkuuksien merkityksen ja hallinnan sekä palveluiden laadun merkityksen. Opiskelija ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen yleisesti ja metsäalalla. Opiskelija tuntee puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet soveltaa oppimaansa.

Aika ja paikka

Lähijaksot TAMKilla
1. lähijakso 24. - 25.5.
2. Lähijakso 7.- 8.6.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Molempiin lähiviikonloppuihin liittyy ennakkotehtävä, jotka tulee suorittaa hyväksyttävästi S
Asteikolla 1-5 arvioitavia tehtäviä ovat
- Markkinoinnin kehitystehtävä (60 %)
- Minä työnhakijana ja metsäalan markkinoijana metsäasiantuntijan tehtävässä (40 %)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Monimuoto-toteutus
Lähiopetusta
Itsenäistä tiedonhankintaa
Etätehtäviä
Kirjallisuutta
Valmennusmenetelmät
Ryhmätyöt

Oppimateriaalit

Bergström Seija, Leppänen Arja 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Kurssilla osoitetulta osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopiskelua kurssilla on yht. 28h kahtena viikonloppuna
Itsenäistä opiskelua noin 110h

Sisällön jaksotus

Ensimmäinen lähiviikonloppu keskittyy markkinoinnin perusteisiin ja toisella lähijaksolla tutustumme markkinointiin metsäalalla. Toisella lähijaksolla on markkinoinnin tehtävän esitykset.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijaluennoitsija 24.5.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole tehnyt vaadittavia osasuorituksia (kts. arviointiperusteet)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet pääosin. Hän tuntee markkinoinnin keskeiset käsitteet ja tietää miten markkinointia toteutetaan metsäalalla. Opiskelija tietää markkinoinnin keinoista, asiakkuuksien merkityksestä ja ylläpidosta sekä palvelujen laadun merkityksestä. Opiskelija ymmärtää perusteet eri asiakasryhmien vaatimista markkinointikeinoista ja palveluiden tuotteistamisesta. Opiskelija ymmärtää puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Hän tuntee markkinoinnin käsitteet ja tietää miten markkinointia toteutetaan metsäalalla.
Opiskelija tietää markkinoinnin keinot ja tavoitteet, asiakkuuksien merkityksen ja hallinnan sekä palvelujen laadun merkityksen.
Opiskelija ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen. Opiskelija ymmärtää puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa kaikkea oppimaansa metsäalan työtehtävissä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi. Hän tuntee kiitettävästi markkinoinnin käsitteet ja miten markkinointia toteutetaan metsäalalla. Opiskelija tuntee kiitettävästi markkinoinnin keinot ja tavoitteet, asiakkuuksien merkityksen ja hallinnan sekä palveluiden laadun merkityksen. Opiskelija ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen yleisesti ja metsäalalla. Opiskelija tuntee puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kurssin arviointi on asteikolla 1-5

Siirry alkuun