Metsäneuvonta (6 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH37-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 31.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.02.2019 - 27.04.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teollisuusteknologia
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Manne Viljamaa
- Eveliina Asikainen
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Ari Vanamo
- Opintojakso
- 6M00BH37
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
- osaa kirjoittaa yleistajuisia metsäasioihin liittyviä tekstejä
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan
Sisältö (Opintojakso)
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.
Aika ja paikka
Lähijaksot 23.3., 5.4. ip, 6.4. ap, 26.4. ap ja 11.5. 11.5. on ryhmäneuvontatilaisuuden toteutus yhdessä metsäkeskuksen kanssa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Metsälainsäädännön verkkotentti huhtikuussa. Uusinnat sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat:
Metsätalouden lakien ja suositusten opiskelu ja kertaaminen ( 15%)
Ryhmäneuvonta (30 %) - raportti ryhmäneuvontatilanteen seuraamisesta, ryhmäneuvonnan suunnittelu ja toteutus (11.5.)
Henkilökohtainen neuvonta (30 %) - metsänomistajan tapaaminen sekä henkilökohtaisen neuvontatilanteen seuranta neuvojan mukana
Kirjallisuustehtävä (25 %) - metsäneuvontaan liittyvien artikkelien pohjalta tehtävä essee. Ohjeistus Tabulassa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, sekä itsenäinen opiskelu. Integrointi vuorovaikutus- ja esiintymistaitojen, sekä metsä omaisuutena -opintojaksojen ja kanssa.
Oppimateriaalit
Tabulassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 22 h, pienryhmien valmistelutyötä itsenäistä opiskelua 134 h = 156 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakson esittely, laki- ja suositusasiat 23.3.
Ryhmäneuvonnan suunnittelu ja henkilökohtaisen neuvonnan taidot 5.-6.4.
Ryhmäneuvonnan suunnittelun tarkistuspiste 26.4.
Ryhmäneuvontatilanteen toteutus 11.5.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Metsäkeskuksen vierailijoita, neuvontakäynnin seuraaminen, neuvontatilaisuuden seuranta, metsänomistajan neuvontatilanne, neuvontapäivän järjestäminen metsänomistajaryhmälle yhdessä metsäkeskuksen kanssa
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätiedot
Opsia muutettu 2016: lisätty kestävyyden eri näkökulmat, sähköiset viestintäkanavat ja sosiaalinen media neuvonnan välineinä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee perusasiat keskeisestä lainsäädännöstä ja suosituksista sekä neuvontaan liittyvästä tutkimustiedosta. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee hyvin metsätaloutta koskevan keskeisen lainsäädännön ja suositukset ja osaa hyödyntää niitä ja erilaisia laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Opiskelija on perehtynyt metsäneuvontaa koskevaan tutkimustietoon ja ymmärtää neuvonnan merkityksen metsätalouden toiminnassa. Opiskelija osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, tutkimustietoa, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä opiskelija osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.