Skip to main content

Forestry Extension (6 cr)

Code: 6M00BH37-3006

General information


Enrolment period
02.12.2018 - 31.12.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.02.2019 - 27.04.2019
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
School of Industrial Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Manne Viljamaa
Eveliina Asikainen
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00BH37

Objectives (course unit)

The student:
- is able to find out the forest owner´s aims and match them with legislation, guidelines and with the aims of the organisation he or she represents
-can advise the forest owner in questions concerning management of forest property
-can help the forest owner to make decisions concerning forest management so that sustainability aspects (social, ecological, economic) are taken into account
- can plan and implement forestry extension events for variable target groups
- is able to write popular texts on forest issues
- can use electronic communication channels and social media in forestry extension
-can argue, explain and defend his/her opinions.

Content (course unit)

Application of legislation and guidelines concerning forestry, planning and realization of extension events and related pedagogic skills, finding out the forest owner's values and aims, personal counselling and related interpersonal communication skills.

Location and time

Lähijaksot 23.3., 5.4. ip, 6.4. ap, 26.4. ap ja 11.5. 11.5. on ryhmäneuvontatilaisuuden toteutus yhdessä metsäkeskuksen kanssa

Exam schedules

Metsälainsäädännön verkkotentti huhtikuussa. Uusinnat sovitaan erikseen

Assessment methods and criteria

Arviointiin vaikuttavat:
Metsätalouden lakien ja suositusten opiskelu ja kertaaminen ( 15%)
Ryhmäneuvonta (30 %) - raportti ryhmäneuvontatilanteen seuraamisesta, ryhmäneuvonnan suunnittelu ja toteutus (11.5.)
Henkilökohtainen neuvonta (30 %) - metsänomistajan tapaaminen sekä henkilökohtaisen neuvontatilanteen seuranta neuvojan mukana
Kirjallisuustehtävä (25 %) - metsäneuvontaan liittyvien artikkelien pohjalta tehtävä essee. Ohjeistus Tabulassa

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, sekä itsenäinen opiskelu. Integrointi vuorovaikutus- ja esiintymistaitojen, sekä metsä omaisuutena -opintojaksojen ja kanssa.

Learning materials

Tabulassa

Student workload

Lähiopetusta 22 h, pienryhmien valmistelutyötä itsenäistä opiskelua 134 h = 156 h.

Content scheduling

Opintojakson esittely, laki- ja suositusasiat 23.3.
Ryhmäneuvonnan suunnittelu ja henkilökohtaisen neuvonnan taidot 5.-6.4.
Ryhmäneuvonnan suunnittelun tarkistuspiste 26.4.
Ryhmäneuvontatilanteen toteutus 11.5.

Practical training and working life cooperation

Metsäkeskuksen vierailijoita, neuvontakäynnin seuraaminen, neuvontatilaisuuden seuranta, metsänomistajan neuvontatilanne, neuvontapäivän järjestäminen metsänomistajaryhmälle yhdessä metsäkeskuksen kanssa

International connections

Ei ole

Further information

Opsia muutettu 2016: lisätty kestävyyden eri näkökulmat, sähköiset viestintäkanavat ja sosiaalinen media neuvonnan välineinä

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee perusasiat keskeisestä lainsäädännöstä ja suosituksista sekä neuvontaan liittyvästä tutkimustiedosta. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee hyvin metsätaloutta koskevan keskeisen lainsäädännön ja suositukset ja osaa hyödyntää niitä ja erilaisia laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Opiskelija on perehtynyt metsäneuvontaa koskevaan tutkimustietoon ja ymmärtää neuvonnan merkityksen metsätalouden toiminnassa. Opiskelija osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, tutkimustietoa, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä opiskelija osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.

Go back to top of page