Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00CV39-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.05.2018 - 20.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.10.2018 - 14.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Osaamisyksiköt
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
Tietää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin perusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä monialaisessa tulevaisuusprojektissa
Tietää innovointitekniikoita ja osaa soveltaa niitä monialaisissa projekteissa
Sisältö (Opintojakso)
Tulevaisuusajattelun historia ja nykypäivä.
Tulevaisuustutkimus ja ennakointi.
Ennakoinnin ja tulevaisuustutkimuksen menetelmiä: mm. delfi-tekniikka, skenaariot, tulevaisuuspyörä, tulevaisuustaulukko, trendianalyysit, tulevaisuusverstas, eläytymismenetelmä, ennakointidialogi.
Innovaatiot ja innovointi.
Lateraalinen ajattelu.
Innovointiprosessi: valmistelu, ideointi, kokeilu, levittäminen
Osallistavia Ideointimenetelmiä: tuplatiimi, 356-tekniikka, aivoriihi, eläytymispelit, ajatushatut ja rinnakkaisajattelu (parallel thinking)…
Aika ja paikka
Lähiopetus:
La 6.10. klo 9.30-14.30 Johdantoluento teemaan, ryhmiinjako ja tulevaisuusskenaariotyön teeman valinta, Peste-analyysi ja sen aloitus
Pe 2.11. klo 9.30 - 14.30 Peste-analyysien tarkastelu lyhyesti, tulevaisuustaulukon laadinnan perusteet ja FAR sekä seknaarioiden muodostamisen prosessi; skenaariotyön aloitus ryhmissä
La 1.12. klo 9.30 - 14.30 Skenaariotöiden esitykset, tulevaisuustutkimuksen menetelmistä ja niiden käytöstä ennakointi- tai strategiatyössä, kurssipalaute
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä. Ryhmätehtävät palautetaan viimeistään 4 arkipäivää ennen seuraavaa lähikertaa. Reflektiotyön palautus on joulukuun alussa (tarkemmin kurssilla)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu ryhmätehtäviin sekä henkilökohtaiseen analyyttiseen reflektioon. Kunkin osan paino on 1/3. Lisäksi aktiivisuus lähitunneilla voi nostaa arviota + verran.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää lähiopetusta, tunneilla tehtäviä harjoituksia sekä ryhmätehtävät ja yksin tehtävän oppimisen reflektoinnin. Kontaktitunneille osallistuminen on pakollista.
Oppimateriaalit
Materiaalilinkkejä Tabulassa. Erityisen suositeltava on tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaali https://tulevaisuus.fi/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 16 h
Ryhmätehtävät 80 h
Kirjallisuus ja virtuaalimateriaalin tutustuminen 16 h
Reflektiotehtävä 16 h
Sisällön jaksotus
Ks. aiempi selvitys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Reflektiotehtävässä suositeltavaa sovelluskokeilu omassa organisaatiossa tai muutoin
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetus:
La 6.10. klo 9.30-14.30 Johdantoluento teemaan, ryhmiinjako ja tulevaisuusskenaariotyön teeman valinta, Peste-analyysi ja sen aloitus
Pe 2.11. klo 9.30 - 14.30 Peste-analyysien tarkastelu lyhyesti, tulevaisuustaulukon laadinnan perusteet ja FAR sekä seknaarioiden muodostamisen prosessi; skenaariotyön aloitus ryhmissä
La 1.12. klo 9.30 - 14.30 Skenaariotöiden esitykset, tulevaisuustutkimuksen menetelmistä ja niiden käytöstä ennakointi- tai strategiatyössä, kurssipalaute
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin perusteita.
Tietää tulevaisuustaulukon, peste-analyysin ja skenaario -menetelmän tarkoituksen ja osaa soveltaa niitä perusteet halliten.
Tietää, miten luovaa ajattelua voi herättää eri keinoin.
Reflektoiva työ osoittaa asioiden perushallintaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää tulevaisuustaulukon, peste-analyysin ja skenaario -menetelmän tarkoituksen ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Osoittaa menetelmän hyvää hallintaa.
Tietää, miten luovaa ajattelua voi herättää eri keinoin ja osaa ideoida eri soveltamiskeinoja.
Reflektiossaan osaa perustella näkemyksiään ja osoittaa analyyttista kykyä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää tulevaisuustaulukon, peste-analyysin ja skenaario -menetelmän tarkoituksen ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Osoittaa menetelmien monipuolista ja oivaltavaa hallintaa. Tehtävissä on luova ja innovatiivinen ote.
Tietää, miten luovaa ajattelua voi hyödyntää ja osaa osoittaa, miten luovaa ajattelua voi edistää omassa työssä.
Reflektiossaan osaa perustella näkemyksiään ja osoittaa analyyttista ja kriittistä ajattelua ja voi sisältää jonkin sovelluskokeilun.