Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00CV39-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.05.2018 - 20.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.10.2018 - 14.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Osaamisyksiköt
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Opettajat
Ulla-Maija Koivula
Vastuuhenkilö
Merja Sinkkonen
Opintojakso
NY00CV39

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
Tietää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin perusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä monialaisessa tulevaisuusprojektissa
Tietää innovointitekniikoita ja osaa soveltaa niitä monialaisissa projekteissa

Sisältö (Opintojakso)

Tulevaisuusajattelun historia ja nykypäivä.
Tulevaisuustutkimus ja ennakointi.
Ennakoinnin ja tulevaisuustutkimuksen menetelmiä: mm. delfi-tekniikka, skenaariot, tulevaisuuspyörä, tulevaisuustaulukko, trendianalyysit, tulevaisuusverstas, eläytymismenetelmä, ennakointidialogi.
Innovaatiot ja innovointi.
Lateraalinen ajattelu.
Innovointiprosessi: valmistelu, ideointi, kokeilu, levittäminen
Osallistavia Ideointimenetelmiä: tuplatiimi, 356-tekniikka, aivoriihi, eläytymispelit, ajatushatut ja rinnakkaisajattelu (parallel thinking)…

Aika ja paikka

Lähiopetus:
La 6.10. klo 9.30-14.30 Johdantoluento teemaan, ryhmiinjako ja tulevaisuusskenaariotyön teeman valinta, Peste-analyysi ja sen aloitus
Pe 2.11. klo 9.30 - 14.30 Peste-analyysien tarkastelu lyhyesti, tulevaisuustaulukon laadinnan perusteet ja FAR sekä seknaarioiden muodostamisen prosessi; skenaariotyön aloitus ryhmissä
La 1.12. klo 9.30 - 14.30 Skenaariotöiden esitykset, tulevaisuustutkimuksen menetelmistä ja niiden käytöstä ennakointi- tai strategiatyössä, kurssipalaute

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä. Ryhmätehtävät palautetaan viimeistään 4 arkipäivää ennen seuraavaa lähikertaa. Reflektiotyön palautus on joulukuun alussa (tarkemmin kurssilla)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu ryhmätehtäviin sekä henkilökohtaiseen analyyttiseen reflektioon. Kunkin osan paino on 1/3. Lisäksi aktiivisuus lähitunneilla voi nostaa arviota + verran.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi sisältää lähiopetusta, tunneilla tehtäviä harjoituksia sekä ryhmätehtävät ja yksin tehtävän oppimisen reflektoinnin. Kontaktitunneille osallistuminen on pakollista.

Oppimateriaalit

Materiaalilinkkejä Tabulassa. Erityisen suositeltava on tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaali https://tulevaisuus.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 16 h
Ryhmätehtävät 80 h
Kirjallisuus ja virtuaalimateriaalin tutustuminen 16 h
Reflektiotehtävä 16 h

Sisällön jaksotus

Ks. aiempi selvitys

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Reflektiotehtävässä suositeltavaa sovelluskokeilu omassa organisaatiossa tai muutoin

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus:
La 6.10. klo 9.30-14.30 Johdantoluento teemaan, ryhmiinjako ja tulevaisuusskenaariotyön teeman valinta, Peste-analyysi ja sen aloitus
Pe 2.11. klo 9.30 - 14.30 Peste-analyysien tarkastelu lyhyesti, tulevaisuustaulukon laadinnan perusteet ja FAR sekä seknaarioiden muodostamisen prosessi; skenaariotyön aloitus ryhmissä
La 1.12. klo 9.30 - 14.30 Skenaariotöiden esitykset, tulevaisuustutkimuksen menetelmistä ja niiden käytöstä ennakointi- tai strategiatyössä, kurssipalaute

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietää tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin perusteita.
Tietää tulevaisuustaulukon, peste-analyysin ja skenaario -menetelmän tarkoituksen ja osaa soveltaa niitä perusteet halliten.
Tietää, miten luovaa ajattelua voi herättää eri keinoin.
Reflektoiva työ osoittaa asioiden perushallintaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietää tulevaisuustaulukon, peste-analyysin ja skenaario -menetelmän tarkoituksen ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Osoittaa menetelmän hyvää hallintaa.
Tietää, miten luovaa ajattelua voi herättää eri keinoin ja osaa ideoida eri soveltamiskeinoja.
Reflektiossaan osaa perustella näkemyksiään ja osoittaa analyyttista kykyä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietää tulevaisuustaulukon, peste-analyysin ja skenaario -menetelmän tarkoituksen ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Osoittaa menetelmien monipuolista ja oivaltavaa hallintaa. Tehtävissä on luova ja innovatiivinen ote.
Tietää, miten luovaa ajattelua voi hyödyntää ja osaa osoittaa, miten luovaa ajattelua voi edistää omassa työssä.
Reflektiossaan osaa perustella näkemyksiään ja osoittaa analyyttista ja kriittistä ajattelua ja voi sisältää jonkin sovelluskokeilun.

Siirry alkuun