Siirry suoraan sisältöön

Saksan kielen alkeet (5 op)

Toteutuksen tunnus: NK-1-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 02.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 03.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 31
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anne Kerttula
Opintojakso
NK-1

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso A1.

Saksan kielen alkeiskurssi on tarkoitettu opiskelijoille, joilla ei ole aiempia opintoja kielessä tai vain kohdekielen vähäiset peruskoulutiedot. Kurssilla opiskellaan ja harjoitellaan työelämän yleisimpien asiointitilanteiden kieltä ja kielen perusrakenteita sekä tutustaan työelämän tapakulttuuriin.

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa tuottaa kieltä työelämän yleisimmissä asiointitilanteissa
- osaa kertoa yrityksiin/työpaikkaan liittyvää pääinformaatiota
- osaa kielen perusrakenteet
- tuntee kielialueen kulttuurieroja ja vuorovaikutustapoja sekä pystyy ottamaan niitä huomioon omassa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Miten viestin työelämän yleisimmissä asiointitilanteissa ja mitkä ovat suullisen viestinnän ominaispiirteet?
Miten työ- ja tapakulttuurien erot vaikuttavat suulliseen viestintään?
Mikä on maantuntemuksen merkitys asioitaessa kohdekielisten henkilöiden kanssa?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssi sisältää kaksi osatenttiä, joiden ajankohdat ilmoitetaan kurssin alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
suulliset ja kirjalliset harjoitukset
pari- ja pienryhmäharjoitukset
verkkoharjoituksia
tentit

Oppimateriaalit

Fahrplan 1,Tekstit ja sanastot sekä Kielioppi- ja harjoituskirja (Eva Kauppi - Heli Simon). Kirjoja löytyy kirjastosta.
Kappaleet 1 – 6
- Lisäaineistona on opettajan valitsema materiaali Tabulassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tunnit 1. ja 2. periodilla tiistaiaamuisin klo 8.15-10.45 sekä kahtena keskiviikkoiltana klo 17.00-19.30 lukujärjestyksen mukaisesti. Lähiopetuskerroilla
-"avataan" uudet kielioppiasiat ja syvennetään opittavaa asiaa harjoitusten avulla
- vahvistetaan sanaston ja kielen omaksumista mm. puheharjoitusten avulla
- harjoitellaan kuullunymmärtämistä
Kielitaitosi eri osa-alueita kehität tuloksellisellisimmin osallistumalla aktiivisesti ja säännöllisesti lähitunneille ja niillä oleviin harjoituksiin. Läsnäolovelvollisuus on 80% lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio sisältää myös viikoittaiset, tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Sisällön jaksotus

Työyhteisön yleisimpiä keskustelutilanteita:
- tervehtiminen, esittäytyminen, esitteleminen
- itsestä kertominen (esim. koulutus, opiskelu)
- työpaikasta kertominen (pääasioita)
- ravintolatilanne
- small talk -perustilanteita
- kielioppin perusrakenteet (verbitaivutus preesensissä, sijamuodot + prepositiot ja niiden käyttöä, päälauseen sanajärjestys jne.)
- maantuntemusta ja työelämän tapakulttuuria

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Kansainvälisyys

Mahdollisuuksien mukaan saksankielisten vaihto-opiskelijoiden ja saksankielisessä maassa vaihdossa olleen opiskelijan vierailu lähitunneilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi alkaa ti 27.8.2019 klo 8.15.
Opetustila on aina Kuntokatu 3, B6-25.
Koska lisämateriaali on Tabulassa, on opiskelijalla oltava tunneilla käytössään läppäri.
Saksan alkeiskurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka eivät ole aiemmin opiskelleet saksaa lainkaan tai ovat opiskelleet saksaa peruskoulussa korkeintaan 2 vuotta.
Huomio! Jos olet opiskellut saksaa lukiokurssien verran, valitsethan silloin elokuussa 2019 alkavan saksan jatkokurssin, jolla mm. kerrataan kieliopin perusteet, joten unohtamasi taidot tai epävarmat tiedot palautuvat vähitellen mieleesi. Luota siihen, että lukiokurssien unohtuneillakin tiedoilla ja niiden kertaamisella kurssin kuluessa pärjäät oikein hyvin saksan jatkokurssilla.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arvosana 1 (min 50% tavoitteesta)
Opiskelija selviytyy opintojaksolla käsitellyissä helpoissa kielenkäyttötilanteissa välttävästi ja kykenee tuottamaan lyhyitä, usein vaikeasti ymmärrettäviä lauseita. Opiskelija kykenee käyttämään opintojakson keskeisiä rakenteita ja sanastoa välttävästi.
Opiskelija tuntee kielialueen tapakulttuuria.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arvosana 3 (min 70% tavoitteesta)
Opiskelijalla on valmius soveltaa oppimaansa uusiin kielenkäyttötilanteisiin. Opiskelija hallitsee melko hyvin opintojakson keskeisen sanaston ja rakenteet. Puhe on pääosin ymmärrettävää, mutta käsiteltyjen rakenteiden käyttö on horjuvaa. Kieli sisältää perussanastoa ja hieman työyhteisön kielenkäyttötilanteissa tarvittavaa sanastoa. Opiskelija huomioi kielialueen tapakulttuuria omassa toiminnassaan kielellisissä perustilanteissa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arvosana 5 (min 90% tavoitteesta)
Opiskelija selviytyy hyvin työyhteisön helpoista peruskielenkäyttötilanteista ja kykenee välttämään viestejä onnistuneesti vastaanottajalle. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sanaston ja rakenteet ja tuntee jonkin verran työyhteisön peruskeskustelutilanteiden sanastoa. Opiskelija hyödyntää tapakulttuurin tuntemusta omassa toiminnassaan. Opiskelija hoitaa hyvin annetut tehtävät ja asenne opiskeluun on positiivinen.

Siirry alkuun