Skip to main content

Elementary German (5 cr)

Code: NK-1-3021

General information


Enrolment period
10.06.2019 - 02.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 03.12.2019
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Business Administration
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 31
Degree programmes
Degree Programme in Business Administration
Teachers
Anne Kerttula
Course
NK-1

Objectives (course unit)

European competence level A1

Target group: beginners or those with comprehensive school studies in the languageIn the second foreign language course, the student learns the language used in the most common situations of working life, basic structures of the language and business culture(s) of the target language area.
The student
- will be able to understand and speak the language in the most common situations of working life
- will be able to understand and communicate the main information concerning businesses and workplace
- will be able to use the basic structures of the language
- will know cultural differences and ways of interaction in the language area, and will be able to take them into consideration in his/her work

Content (course unit)

How to communicate in the most common situations of working life?
How do cultural differences and different business cultures affect oral communication?
What are the characteristics of oral communication?
What do I need to know about the country/countries in which the language is spoken?

Exam schedules

Kurssi sisältää kaksi osatenttiä, joiden ajankohdat ilmoitetaan kurssin alussa.

Assessment methods and criteria

Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus
suulliset ja kirjalliset harjoitukset
pari- ja pienryhmäharjoitukset
verkkoharjoituksia
tentit

Learning materials

Fahrplan 1,Tekstit ja sanastot sekä Kielioppi- ja harjoituskirja (Eva Kauppi - Heli Simon). Kirjoja löytyy kirjastosta.
Kappaleet 1 – 6
- Lisäaineistona on opettajan valitsema materiaali Tabulassa.

Student workload

Tunnit 1. ja 2. periodilla tiistaiaamuisin klo 8.15-10.45 sekä kahtena keskiviikkoiltana klo 17.00-19.30 lukujärjestyksen mukaisesti. Lähiopetuskerroilla
-"avataan" uudet kielioppiasiat ja syvennetään opittavaa asiaa harjoitusten avulla
- vahvistetaan sanaston ja kielen omaksumista mm. puheharjoitusten avulla
- harjoitellaan kuullunymmärtämistä
Kielitaitosi eri osa-alueita kehität tuloksellisellisimmin osallistumalla aktiivisesti ja säännöllisesti lähitunneille ja niillä oleviin harjoituksiin. Läsnäolovelvollisuus on 80% lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio sisältää myös viikoittaiset, tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Content scheduling

Työyhteisön yleisimpiä keskustelutilanteita:
- tervehtiminen, esittäytyminen, esitteleminen
- itsestä kertominen (esim. koulutus, opiskelu)
- työpaikasta kertominen (pääasioita)
- ravintolatilanne
- small talk -perustilanteita
- kielioppin perusrakenteet (verbitaivutus preesensissä, sijamuodot + prepositiot ja niiden käyttöä, päälauseen sanajärjestys jne.)
- maantuntemusta ja työelämän tapakulttuuria

Completion alternatives

Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

International connections

Mahdollisuuksien mukaan saksankielisten vaihto-opiskelijoiden ja saksankielisessä maassa vaihdossa olleen opiskelijan vierailu lähitunneilla.

Further information

Kurssi alkaa ti 27.8.2019 klo 8.15.
Opetustila on aina Kuntokatu 3, B6-25.
Koska lisämateriaali on Tabulassa, on opiskelijalla oltava tunneilla käytössään läppäri.
Saksan alkeiskurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka eivät ole aiemmin opiskelleet saksaa lainkaan tai ovat opiskelleet saksaa peruskoulussa korkeintaan 2 vuotta.
Huomio! Jos olet opiskellut saksaa lukiokurssien verran, valitsethan silloin elokuussa 2019 alkavan saksan jatkokurssin, jolla mm. kerrataan kieliopin perusteet, joten unohtamasi taidot tai epävarmat tiedot palautuvat vähitellen mieleesi. Luota siihen, että lukiokurssien unohtuneillakin tiedoilla ja niiden kertaamisella kurssin kuluessa pärjäät oikein hyvin saksan jatkokurssilla.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arvosana 1 (min 50% tavoitteesta)
Opiskelija selviytyy opintojaksolla käsitellyissä helpoissa kielenkäyttötilanteissa välttävästi ja kykenee tuottamaan lyhyitä, usein vaikeasti ymmärrettäviä lauseita. Opiskelija kykenee käyttämään opintojakson keskeisiä rakenteita ja sanastoa välttävästi.
Opiskelija tuntee kielialueen tapakulttuuria.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arvosana 3 (min 70% tavoitteesta)
Opiskelijalla on valmius soveltaa oppimaansa uusiin kielenkäyttötilanteisiin. Opiskelija hallitsee melko hyvin opintojakson keskeisen sanaston ja rakenteet. Puhe on pääosin ymmärrettävää, mutta käsiteltyjen rakenteiden käyttö on horjuvaa. Kieli sisältää perussanastoa ja hieman työyhteisön kielenkäyttötilanteissa tarvittavaa sanastoa. Opiskelija huomioi kielialueen tapakulttuuria omassa toiminnassaan kielellisissä perustilanteissa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arvosana 5 (min 90% tavoitteesta)
Opiskelija selviytyy hyvin työyhteisön helpoista peruskielenkäyttötilanteista ja kykenee välttämään viestejä onnistuneesti vastaanottajalle. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sanaston ja rakenteet ja tuntee jonkin verran työyhteisön peruskeskustelutilanteiden sanastoa. Opiskelija hyödyntää tapakulttuurin tuntemusta omassa toiminnassaan. Opiskelija hoitaa hyvin annetut tehtävät ja asenne opiskeluun on positiivinen.

Go back to top of page