Siirry suoraan sisältöön

Viestimällä tuloksiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00BZ83-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.11.2018 - 31.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Helena Lintunen
Ryhmät
AVOINAMK
Avoin amk
Opintojakso
8T00BZ83

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman viestintänsä kokonaisuutta

- laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin

- vaikuttaa viestintäprosessin kulkuun ja hyödyntää ryhmäviestintää oman alansa viestintätilanteissa

- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ vakuuttavaan viestintään tarvitaan?

MIKSI on tärkeä tuntea oma viestijäprofiilinsa?

MITEN ryhmäviestintää hyödynnetään erilaisissa tilanteissa?

Aika ja paikka

Kevät 2019

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Tehtäviin liittyvät aikataulutiedot täsmentyvät opintojakson aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista asetettujen oppimis-, laatu- ja aikataulutavoitteiden mukaan.
Opintojakson arvioitavat tehtävät ovat pienoistutkielma (asteikolla 0 - 5, painoarvo 60 %) ja ammatillinen portfolio (asteikolla 0 - 5, painoarvo 40 %). Muut tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, viestintä- ja vuorovaikutusharjoitukset, esitykset, itse- ja vertaisarviointi

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään Tabulaa sähköisenä oppimisympäristönä. Opetusmateriaali, tehtäväohjeet ja -palautukset, suoritusvaatimukset, jakson aikataulu ym. käytännön asiat keskitetään sinne. Opettaja lähettää opintojaksoa koskevat viestit pääsääntöisesti Tabulan kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Lähiopetusta on niukasti, joten opiskelijoiden tulee panostaa itsenäiseen opiskeluun (apuna Tabula) ja annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikataulu, sisällöt ja vaaditut suoritukset esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Tabulasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely

Lisätietoja opiskelijoille

Kirjallinen viestintä: Asiatyylisen, sujuvan tekstin tuottaminen eli suunnittelu, prosessointi, viimeistely
Raportointiohjeet, lähteiden kriittinen käyttö ja viittaustekniikka
Modernin kielen- ja tekstinhuollon perusteet
Vuorovaikutus: ryhmädynamiikan perusteet, oman viestijäkuvan hahmottaminen ja kehittämiskohteiden tunnistaminen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei palauta tehtäviä.
Hylätyt tehtäväsuoritukset: opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Kielessä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa viestintäosaamistaan eikä havaitsemaan keskeisimpiä kehittämiskohteitaan.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja keskeisimmät kehittämiskohteensa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija tiedostaa selkeästi oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja heikkoudet ja kykenee laatimaan realistisen kehittymissuunnitelman, joka tukee hänen ammatillista osaamistaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin. Opiskelija määrittelee tarkasti oman viestintäosaamisensa ulottuvuudet ja kehittää määrätietoisesti viestintätaitojaan oman alansa ammattilaisena.

Siirry alkuun