Opettajuuden perusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG21-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.06.2018 - 20.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2019 - 11.04.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 30
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija osaa
- hahmottaa kasvatustieteen peruskäsitteitä ja -asioita
- huomioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia näkökulmia
- työskentellä vastuullisesti sekä itsenäisesti että ryhmän kanssa erilaiset oppijat huomioon ottaen
- toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ja arvioida niitä oppimisen näkökulmasta
- hahmottaa ja kirjoittaa alustavan käyttötietonsa
- kirjoittaa opettajuuden käsikirjaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistaitojaan
- laatia itselleen ajankäyttö- ja opiskelusuunnitelman
- arvioida ja antaa palautetta prosessinomaisesti oppijan oppimista tukevalla tavalla
Sisältö (Opintojakso)
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.
Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- miksi musiikkipedagogi tarvitsee kasvatustieteellistä tietoa?
- millaisia filosofisia ja historiallisia lähtökohtia kasvatuksessa on?
- minkälainen on musiikkipedagogin käyttötieto erilaisissa ympäristöissä?
- millaista on rakentava vuorovaikutus?
- miten arvioidaan erilaisia musiikkipedagogin oppimisympäristöjä oppimisen näkökulmasta?
- millaista on rakentava ja kehittävä palaute?
Aika ja paikka
Opetusaika on torstaisin 10.1.-11.4.2019 klo 9-12.15 luokassa B6-34b (Kuntokatu 3).
Muutoksista sovitaan opiskelijoiden kanssa. Mahdolliset muutokset merkitään lukujärjestykseen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn lähitunneilla ja Tabula-oppimisympäristössä. Tehtävien tekeminen hyväksytysti ajallaan sekä aktiivinen itsenäinen työskentely ja ryhmä/parityöskentely. Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman arviointitaulukko käytössä.
Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoa, pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä työskentelyä ja tiedon hankintaa, opintokäyntejä ja opiskelua Tabula-oppimisympäristössä.
Oppimateriaalit
Opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja ja artikkeleita. Mahdollisesti opintokäynti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 5 op ja jakaantuu kahteen osaan:
- opettajana toiminen 3 op eli 81 tuntia opiskelijan työtä sekä
- KaTi1 eli Kasvatuksen filosofia ja historia 2 op eli 54 tuntia opiskelijan työtä.
Yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä, joista kontaktiopetuksena/-ohjauksena on 36 h.
Sisällön jaksotus
10.1.2019 Opintojakson sisältö ja tavoitteet. Tabula-pohja ja orientoituminen opintojakson sisältöön. Opetuksen aloitus.
Tarkemmat aikataulutiedot opintojakson Tabula-pohjassa.
Lisäksi lisäohjausta/-tuke opiskelijoille ja rästiin jääneiden suoritusten tekemistä (rästitunnit) - pakollinen niille, jotka eivät ole tehneet kaikkia suorituksia hyväksytysti 31.3.2019 mennessä. Lisäohjausajankohta ja rästipäivä ilmoitetaan tunnilla erikseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukua kasvatustieteellisillä perusopinnoilla ja/ tai aikaisempien pedagogisten opintojen perusteella.
AHOT-menettelystä pitää sopia erikseen opettajan kanssa. Opintojakson toteutus perustuu pitkälti pienryhmätoimintaan, joten pääsääntö on suorittaa opintojakso läsnäolevana. Läsnä on oltava vähintään 50 % kontaktipäivistä - tarkemmin läsnäolokerrat ovat esillä ensimmäisellä tapaamisella.
Lisätietoja opiskelijoille
Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Jokainen poissaolokerta korvataan, mikä näkyy erikseen opettajuuden käsikirjassa.
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksytysti ajallaan.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija on saavuttanut opettajan ydinosaamistasot (arviointikriteerehin tarkasteltuna) sekä osoittanut osaamiset ajallaan sovitusti.
(Opiskelija osallistunut aktiivisesti opetukseen ja loppukeskusteluun, suorittanut annetut tehtävät ajallaan tasokkaasti arviointiosaamiskriteereihin tarkasteltuna, reflektoinut omaa oppimistaan näyttämällä osaamisen kehittymisen sekä opettajuuden käsikirjan hyväksytty suoritus.)
Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut opettajan ydinosaamistasoja (arviointikriteereihin tarkasteluna) eikä ole osoittanut osaamisiaan ajallaan sovitusti.
(Opiskelija ei ole suorittanut vaadittavia osuuksia opintojaksosta ajallaan eikä ole ollut läsnä sovituista kontaktikerroista yli 50 %.)