Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-16-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2017 - 28.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2018 - 19.03.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Sisältö (Opintojakso)
- Kansainväliset sopimukset ja julistukset, lapsen etu ja osallisuus, perhekohtaisuus, syrjäytyminen ja sen ehkäisy
- Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Ehkäisevä työ ja perhepalvelut, lastensuojeluilmoitus ja -tarpeen selvitys, asiakassuunnitelma, avohuollon tukitoimet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto, tehtävärakenne
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson sisältöjen hallinta osoitetaan opintojakson aikana rakentuvan soveltavan ryhmätehtävän kautta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin vaikuttaa:
- yleinen aktiivisuus lähiopetuksessa
- opintojakson sisältöjä soveltavan ryhmätehtävän arviointi arviointikriteerien mukaisesti
- ennakkotehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-case-työskentely
-vierailijat työelämästä
Opintojaksolla pyritään omaksumaan asiat soveltamisen ja käytännön esimerkkien kautta.
Oppimateriaalit
-Lastensuojelulaki 417/2007, Lastensuojelun käsikirja -verkkosivu
-Sosiaalihuoltolain soveltamisopas
-THL:n Lastensuojelun käsikirja: https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
-Opintojakson tabula-sivulla olevat, lastensuojelua ja lakia tarkemmin käsittelevät linkit ja materiaalit
VAPAAVALINNAISTA KIRJALLISUUTTA - NÄITÄ ENEMMÄN MODULISSA
Arkimies, K. 2008. Terveisiä sijaisperheestä: yhdessä lapsen parhaaksi. Helsinki: Kirjapaja.
Heino, T. 2008. Lastensuojelun avohuolto ja perhetyö: kehitys, nykytila, haasteet ja kehittämisehdotukset. Selvitys Lastensuojelun kehittämisohjelmalle. Stakes. Työpapareita 9/2008.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2009. Lastensuojelun hyvät työkäytännöt. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 44.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2010. Lasten ja nuorten osallisuuden tukeminen lastensuojelutyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 51.
Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän esitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 20. Soveltuvin osin.
Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän loppuraportti. Sosiaali- ja terterveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 19. Soveltuvin osin.
Eronen, T. 2013. Viisi vuotta huostaanotosta. Seurantatutkimus huostaanotettujen lasten institutionaalisista poluista. THL:n raportti 4.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 81 h =3 op
LÄHIOPETUS: 18 h = n. 1 op
ETÄOPISKELU: 63 h = n. 2 op
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄT: joulukuu 2017
MA 22.1. klo 14-16 Aloitus, mielikuvat ja periaatteet
TI 23.1. klo 13-16 Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, palveluprosessi, lastensuojelun ilmoitus- ja tarpeen selvitys
TO 25.1. klo 9-12 Lastensuojelun asiakkuus avohuolto, perhepalvelut, sijaishuolto, termit, vierailijat Kriisiosastolta ja Sos -lapsikylästä
PE 26.1. klo 13-16 Teemaviikon yhteenveto, Soveltavan tehtävän anto
MA 12.3. klo 13-16 Ryhmätehtävien esitys, vertais- ja itsearviointi, lopetus-palaute
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen aiempi osaaminen lastensuojelusta mahdollista lukea hyväksi - keskustelu Anssi-Pekka Uddin kanssa ja hakemus HyväHot-järjestelmässä ennen opintojakson alkua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia lapsiperhepalvelujen eri osista.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus koskee 17ASO-ryhmää.
Opintojaksolla on TABULA -sivu 7S-16-3015 Sosionomin osaaminen lastensuojelussa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- ei osaa nimetä lastensuojelun perusperiaatteita
- ei osaa nimetä keskeisiä pääkohtia lastensuojelulaista
- ei osaa määritellä asiakasprosessin ja järjestämisen muotoja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa