Skip to main content

Child Welfare and Child Welfare Methods (3 cr)

Code: 7S-16-3015

General information


Enrolment period
02.12.2017 - 28.01.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2018 - 19.03.2018
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Anssi-Pekka Udd
Person in charge
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-16

Objectives (course unit)

Students
- are able to define the values and ethical principles of child welfare and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on child welfare and family work
- are able to describe the different stages of client process in child welfare, the forms of organizing child welfare, and the role of Bachelor of Social Services in them

Content (course unit)

- Global declarations and ethical principles, the interests and social participation of children, family-oriented approach, the past, present and future of child welfare
- Key legislation on child welfare, services and benefits
- Preventive child welfare, child and family-based child welfare – preventive work, clients in child protection services, forms of support in non-institutional services, family foster care, institutional care, and aftercare

Exam schedules

Opintojakson sisältöjen hallinta osoitetaan opintojakson aikana rakentuvan soveltavan ryhmätehtävän kautta.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointiin vaikuttaa:
- yleinen aktiivisuus lähiopetuksessa
- opintojakson sisältöjä soveltavan ryhmätehtävän arviointi arviointikriteerien mukaisesti
- ennakkotehtävä

Assessment scale

0-5

Teaching methods

-luennot
-harjoitukset
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-case-työskentely
-vierailijat työelämästä
Opintojaksolla pyritään omaksumaan asiat soveltamisen ja käytännön esimerkkien kautta.

Learning materials

-Lastensuojelulaki 417/2007, Lastensuojelun käsikirja -verkkosivu
-Sosiaalihuoltolain soveltamisopas
-THL:n Lastensuojelun käsikirja: https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
-Opintojakson tabula-sivulla olevat, lastensuojelua ja lakia tarkemmin käsittelevät linkit ja materiaalit
VAPAAVALINNAISTA KIRJALLISUUTTA - NÄITÄ ENEMMÄN MODULISSA
Arkimies, K. 2008. Terveisiä sijaisperheestä: yhdessä lapsen parhaaksi. Helsinki: Kirjapaja.
Heino, T. 2008. Lastensuojelun avohuolto ja perhetyö: kehitys, nykytila, haasteet ja kehittämisehdotukset. Selvitys Lastensuojelun kehittämisohjelmalle. Stakes. Työpapareita 9/2008.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2009. Lastensuojelun hyvät työkäytännöt. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 44.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2010. Lasten ja nuorten osallisuuden tukeminen lastensuojelutyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 51.
Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän esitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 20. Soveltuvin osin.
Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän loppuraportti. Sosiaali- ja terterveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 19. Soveltuvin osin.
Eronen, T. 2013. Viisi vuotta huostaanotosta. Seurantatutkimus huostaanotettujen lasten institutionaalisista poluista. THL:n raportti 4.

Student workload

KOKONAISUUS: 81 h =3 op
LÄHIOPETUS: 18 h = n. 1 op
ETÄOPISKELU: 63 h = n. 2 op

Content scheduling

ENNAKKOTEHTÄVÄT: joulukuu 2017
MA 22.1. klo 14-16 Aloitus, mielikuvat ja periaatteet
TI 23.1. klo 13-16 Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, palveluprosessi, lastensuojelun ilmoitus- ja tarpeen selvitys
TO 25.1. klo 9-12 Lastensuojelun asiakkuus avohuolto, perhepalvelut, sijaishuolto, termit, vierailijat Kriisiosastolta ja Sos -lapsikylästä
PE 26.1. klo 13-16 Teemaviikon yhteenveto, Soveltavan tehtävän anto
MA 12.3. klo 13-16 Ryhmätehtävien esitys, vertais- ja itsearviointi, lopetus-palaute

Completion alternatives

Mahdollinen aiempi osaaminen lastensuojelusta mahdollista lukea hyväksi - keskustelu Anssi-Pekka Uddin kanssa ja hakemus HyväHot-järjestelmässä ennen opintojakson alkua.

Practical training and working life cooperation

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia lapsiperhepalvelujen eri osista.

Further information

Toteutus koskee 17ASO-ryhmää.
Opintojaksolla on TABULA -sivu 7S-16-3015 Sosionomin osaaminen lastensuojelussa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- ei osaa nimetä lastensuojelun perusperiaatteita
- ei osaa nimetä keskeisiä pääkohtia lastensuojelulaista
- ei osaa määritellä asiakasprosessin ja järjestämisen muotoja

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa

Go back to top of page