Siirry suoraan sisältöön

Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-8-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2018 - 30.08.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 22.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Santala
Anssi-Pekka Udd
Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
7S-8

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.

Sisältö (Opintojakso)

- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ammatillisen kasvun portfolion esittely toukokuussa 2019 omissa ryhmissä. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löytyvät opintojakson tabulasivulta (7S-8-3015 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi). Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2019.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää prosessin itsenäistä dokumentoimista sekä tabulatehtävien tekemistä ja ETENKIN prosessin kannalta hyvin tärkeää aktiivista osallistumista ja läsnäoloa ryhmäohjauskerroilla. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen opintojakson lopussa toukokuussa 2019 on edellytys opintojaksomerkinnälle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-pienryhmätyöskentely
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-aktivoivat kirjoitustehtävät
-prosessipäiväkirjatyöskentely
-itsenäinen verkko-opiskelu
-portfoliotyöskentely
Opintojaksolla tärkeässä roolissa on TABULASIVU: 7S-8-3015 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi, EI avainta
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

Mm.
Portfolio orientaationa ja johdatuksena ammatillisen kasvun prosessiin: Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Oma identiteetti ja ammatti-identiteetti: Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Persoonallinen identiteetti ammatti-identiteetin taustalla. Teoksessa Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Tammi.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 4 op = 108 h
Lähiopetus n. 60 h = n. 2,5 op
Itsenäinen työskentely (prosessipäiväkirja, tabulatehtävät, portfoliotyöskentely) n. 48 h = n. 1,5 op

Sisällön jaksotus

...JA NÄIN MATKA ETENEE - TARKEMMAT SISÄLLÖT TABULASSA:
20.8. aloitus yhdessä 4 h
27.8. ryhmät 4 h
24.9. ryhmät 4 h
4.-5.10. Ammatillisen kasvun leirikoulu - Antaverkka 12 h
5.11. ryhmät 4 h
3.12. 2. vuosikurssin/valmistuvien kohtaaminen 4 h
11.12. JOULUJUHLA 4 h
yht. 36 h lähiopetusta
---
ALUSTAVASTI
7.1. ryhmät - harjoittelu 4 h
12.2. ryhmät 4 h
26.3. ryhmät 4 h
24.4. ryhmät 4 h
15.5. portfolioesitykset, palaute ja suunnittelu 2 x 4 h
kevätjuhla 4 h?
yht. 24 h lähiopetusta
OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös tiivis ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan mm. suhteessa syksyn Ikäihmisten kohtaaminen -opintojaksoon ja kevään Osallisuuden edistämisen -harjoitteluun.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo ryhmäkerroilla välttämätöntä ryhmäprosessin sekä oman kasvuprosessin eheyden ja jatkuvuuden kannalta!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- ammatillisen reflektion taso jää ammatillisen kasvun sisältöihin liittyen ohueksi tai puuttumaan

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtäkohtiaan tomijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtäkohtiaan tomijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa

Siirry alkuun