Skip to main content

Becoming a Bachelor of Social Services (4 cr)

Code: 7S-8-3015

General information


Enrolment period
02.07.2018 - 30.08.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 22.05.2019
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 70
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Santala
Anssi-Pekka Udd
Hanna-Kaisa Korpikoski
Person in charge
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-8

Objectives (course unit)

Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.

Content (course unit)

- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen

Exam schedules

Ammatillisen kasvun portfolion esittely toukokuussa 2019 omissa ryhmissä. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löytyvät opintojakson tabulasivulta (7S-8-3015 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi). Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2019.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää prosessin itsenäistä dokumentoimista sekä tabulatehtävien tekemistä ja ETENKIN prosessin kannalta hyvin tärkeää aktiivista osallistumista ja läsnäoloa ryhmäohjauskerroilla. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen opintojakson lopussa toukokuussa 2019 on edellytys opintojaksomerkinnälle.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

-pienryhmätyöskentely
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-aktivoivat kirjoitustehtävät
-prosessipäiväkirjatyöskentely
-itsenäinen verkko-opiskelu
-portfoliotyöskentely
Opintojaksolla tärkeässä roolissa on TABULASIVU: 7S-8-3015 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi, EI avainta
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Learning materials

Mm.
Portfolio orientaationa ja johdatuksena ammatillisen kasvun prosessiin: Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Oma identiteetti ja ammatti-identiteetti: Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Persoonallinen identiteetti ammatti-identiteetin taustalla. Teoksessa Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Tammi.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Student workload

Kokonaisuus 4 op = 108 h
Lähiopetus n. 60 h = n. 2,5 op
Itsenäinen työskentely (prosessipäiväkirja, tabulatehtävät, portfoliotyöskentely) n. 48 h = n. 1,5 op

Content scheduling

...JA NÄIN MATKA ETENEE - TARKEMMAT SISÄLLÖT TABULASSA:
20.8. aloitus yhdessä 4 h
27.8. ryhmät 4 h
24.9. ryhmät 4 h
4.-5.10. Ammatillisen kasvun leirikoulu - Antaverkka 12 h
5.11. ryhmät 4 h
3.12. 2. vuosikurssin/valmistuvien kohtaaminen 4 h
11.12. JOULUJUHLA 4 h
yht. 36 h lähiopetusta
---
ALUSTAVASTI
7.1. ryhmät - harjoittelu 4 h
12.2. ryhmät 4 h
26.3. ryhmät 4 h
24.4. ryhmät 4 h
15.5. portfolioesitykset, palaute ja suunnittelu 2 x 4 h
kevätjuhla 4 h?
yht. 24 h lähiopetusta
OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka

Completion alternatives

Opintojakso on yksilö- mutta myös tiivis ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Practical training and working life cooperation

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan mm. suhteessa syksyn Ikäihmisten kohtaaminen -opintojaksoon ja kevään Osallisuuden edistämisen -harjoitteluun.

Further information

Läsnäolo ryhmäkerroilla välttämätöntä ryhmäprosessin sekä oman kasvuprosessin eheyden ja jatkuvuuden kannalta!

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- ammatillisen reflektion taso jää ammatillisen kasvun sisältöihin liittyen ohueksi tai puuttumaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtäkohtiaan tomijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtäkohtiaan tomijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa

Go back to top of page