Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön toiminnot arjessa (4op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT66-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 09.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.01.2018 - 25.02.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Hanna Viitala
Heimo Outinen
Katja Varamäki
Vastuuhenkilö
Heimo Outinen
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
7K00CT66

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
- Tietää yksilövastuisen hoitotyön periaatteet ja osaa toimia omahoitajana
- Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Sisältö (Opintojakso)

-Ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
-Yksilövastuinen hoitotyö
-Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
-Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
-Saattohoidon periaatteet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti järjestetään kotitenttinä. Viikkojen 8 - 9 aikana (19.2 - 4.3. 2018). Tentin ohjeistus annetaan kurssin aikana erikseen.
Opiskelijalla on oikeus kahteen usintakertaan. uusinnat sovitaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kriteereissä ylempi kategoria sisältää aina alemman.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi toetutetaan portfoliotyöskentelynä, joka sisltää luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmä- ja tiimityöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, tabulatyöskentely, opetuskeskustelut.

Oppimateriaalit

- Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
- Tamminen-Peter, L. & amp; Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
- Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
- Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen
aikuispotilaan hoitotyössä. 2015.Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi
- Hyvän saattohoidon suositukset.2011.Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä = Social- och hälsovårdsministeriets broschyrer = Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health : 2011:3.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3118-3
- Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
- Muu tunneilla osoitettu materiaali sekä porfoliota varten osoitettujen tehtävien oheismateriaali Tabula-alustalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
-Yksilövastuinen hoitotyö
-Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
-Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
-Saattohoidon periaatteet

Lisätietoja opiskelijoille

- Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
- Tietää yksilövastuisen hoitotyön periaatteet ja osaa toimia omahoitajana
- Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. .
Osaa luetella saattohoidon periaatteita

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Yhdistää teoreettisen osaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemussuosituksiin liittyvällä tiedolla.
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.

Siirry alkuun