Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00CV38-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2017 - 25.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.01.2018 - 23.03.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Osaamisyksiköt
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
-osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
-osaa analysoida käyttämänsä aineiston
-osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja vakuuttavuuden
Sisältö (Opintojakso)
Sisältö:
-lähestymistavat ja niiden taustat
-case-tutkimus
-toimintatutkimus
-konstruktiivinen tutkimus
-verkostotutkimus
-laadulliset aineistot ja niiden analysointi
-sisällönanalyysi
-vakuuttava raportointi
Aika ja paikka
27.1. Aamupäivä
la 10.2. Koko päivä
pe 9.3. Koko päivä
Kaikkiin lähijaksoihin on osallistuttava
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, henkilökohtaisten tehtävien tekemsieen, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely verkossa, sisällönanalyysin työpaja, pienryhmän raportti, itsearviointi
Oppimateriaalit
Suomeksi
Suomeksi
Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Eriksson, P. & Koistinen, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Varto, J. 2005. Laadullisen tutkimuksen metodologia
Ja muu ajankohtainen materiaali
Sisällön jaksotus
Suomeksi
1. lähipäivä
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähipäivä
Johdantoluento analyysimenetelmistä ja analyysityöpaja
Lähipäivien välissä tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähipäivä
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä ja näissä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista.