Skip to main content

Qualitative and Action-based Research and Development Methods (5 cr)

Code: NY00CV38-3005

General information


Enrolment period
01.11.2017 - 25.01.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.01.2018 - 23.03.2018
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Educations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 35
Teachers
Sirpa Salin
Eveliina Asikainen
Person in charge
Merja Sinkkonen
Course
NY00CV38

Objectives (course unit)

Students
-are familiar with the development processes containing qualitative and action-based methods
-are able to choose appropriate methods and gather data for the study
-are cabaple/to analyse the gathered data
-can apply assessment criteria in their study

Content (course unit)

Content
-different approaches and their backgrounds
-case study
-action research
-constructive research
-network research
-qualitative data and analysis
-qualitative content analysis
-convincing reporting

Location and time

27.1. Aamupäivä
la 10.2. Koko päivä
pe 9.3. Koko päivä
Kaikkiin lähijaksoihin on osallistuttava

Evaluation methods and criteria

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, henkilökohtaisten tehtävien tekemsieen, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely verkossa, sisällönanalyysin työpaja, pienryhmän raportti, itsearviointi

Learning materials

Suomeksi
Suomeksi
Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Eriksson, P. & Koistinen, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Varto, J. 2005. Laadullisen tutkimuksen metodologia
Ja muu ajankohtainen materiaali

Content scheduling

Suomeksi
1. lähipäivä
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähipäivä
Johdantoluento analyysimenetelmistä ja analyysityöpaja
Lähipäivien välissä tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähipäivä
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä ja näissä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista.

Go back to top of page